Czy Ministerstwo Finansów uwzględni rekomendacje Forum Cen Transferowych z września co do wpływu Covid-19 na ceny transferowe?
Doceniamy prace naszych partnerów w Forum. Aktualnie Departament Cen Transferowych i Wycen MF kończy opracowywać dokument dotyczący wpływu pandemii Covid-19 na ceny transferowe. Podatnicy znajdą w nim rekomendacje postępowania. Trzeba jednak zastrzec, że wpływ pandemii na ceny transferowe powinien być oceniany indywidualnie dla każdego podmiotu, a nawet każdej transakcji kontrolowanej.
Jaki jest status prac nad objaśnieniami w sprawie tzw. transakcji rajowych, w szczególności dochowania należytej staranności? Ministerstwo już w marcu opublikowało projekt objaśnień.
Od tego czasu prowadzimy szeroko zakrojone konsultacje i uzgodnienia projektu. Podjęliśmy decyzję o poszerzeniu objaśnień m.in. o aspekty dotyczące powstania obowiązku dokumentacyjnego w tzw. pośrednich transakcjach rajowych. Jest wiele trudniejszych kwestii, takich jak np. dochowanie standardu należytej staranności. Przewidujemy jednak, że jeszcze w tym miesiącu skierujemy poszerzony projekt objaśnień do powtórnych konsultacji społecznych.
Jakie transakcje rajowe o charakterze pośrednim mogą prowadzić do powstania obowiązku dokumentacyjnego?
Kluczowe jest zdefiniowane w ustawie pojęcie rzeczywistego właściciela. Patrząc przez pryzmat tej definicji, istotne powinny być transakcje związane z wypłatą na rzecz drugiej strony transakcji. Weryfikowane pod kątem powstania obowiązku dokumentacyjnego powinny być transakcje zakupowe podatnika (takie, w których nabywa on towary lub usługi), jako związane z „otrzymaniem należności" przez drugą stronę transakcji. W konsekwencji nie podlegają weryfikacji na gruncie art. 11o ust. 1a ustawy o CIT transakcje, w których to podatnik sprzedaje towar lub świadczy usługę na rzecz drugiej strony.
Domniemanie oraz dochowanie należytej staranności służą ustaleniu, czy podatnik jest obowiązany sporządzić lokalną dokumentację cen transferowych. Domniemanie zachodzi, gdy zostanie ustalone, że druga strona transakcji przekraczającej wartość 500 tys. zł dokonuje w roku podatkowym bezpośrednio rozliczeń z podmiotem rajowym. Przyjmowanie rozliczeń drugiej strony transakcji o wartości niższej niż 500 tys. zł byłoby domniemywaniem obowiązku tam, gdzie przy pełnym ustaleniu stanu faktycznego obowiązek nie wystąpiłby z uwagi na próg istotności (500 tys. zł).
W grudniu zostały wydane objaśnienia o stosowaniu metody marży transakcyjnej netto, a na początku roku dotyczące metody porównywalnej ceny niekontrolowanej. Czy planowane są kolejne?
Obszar cen transferowych jest na tyle złożony, że uznaliśmy, że powinniśmy wyjaśniać podatnikom, w sposób możliwie przystępny, na przykładach, praktyczne aspekty stosowania metod weryfikacji cen transferowych. Objaśnienia zwiększają bezpieczeństwo podatkowe podatników. Docelowo zaplanowaliśmy wydanie objaśnień do wszystkich pięciu podstawowych metod weryfikacji oraz technik wyceny.
Jaki jest status prac nad interpretacjami ogólnymi transakcji kontrolowanej oraz jednorodności transakcji?
Dążymy do tego, aby obie interpretacje zostały wydane jeszcze w tym roku. Rozstrzygają one podstawowe problemy interpretacyjne związane z identyfikacją transakcji kontrolowanych, jak również transakcji wymagających dokumentowania. Przesłanki obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie dotyczą każdej transakcji kontrolowanej, ale transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym. Na przykład dziesięć odrębnych transakcji pożyczkowych może stanowić jedną transakcję kontrolowaną o charakterze jednorodnym. Obie definicje, tj. transakcji kontrolowanej oraz transakcji o charakterze jednorodnym, mają systemowe znaczenie dla interpretacji i stosowania przepisów o cenach transferowych.
Czy Ministerstwo Finansów przewiduje rewizję marży w zakresie Safe Harbour dla pożyczek, kredytów i emisji obligacji?
Projekt obwieszczenia na 2022 r. przewiduje podwyższenie maksymalnej wysokości marży dla pożyczkobiorców z 2,30 na 2,80 punktów procentowych.