Wiele wskazuje na to, że brytyjska sprawa rozstrzygnięta kilkanaście dni temu przez Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE) odbije się również na polskiej branży leasingowej. Eksperci są zgodni, że w jego świetle dotychczasowych sposób rozliczania VAT od powszechnie stosowanej na polskim rynku opcji leasingu operacyjnego może się diametralnie zmienić.

Nowa koncepcja

– Najnowszy wyrok TSUE w sprawie leasingu będzie sprawiał problemy leasingodawcom, leasingobiorcom i organom podatkowym. Podważa bowiem ugruntowaną i czytelną dla wszystkich uczestników obrotu praktykę rozróżniania skutków podatkowych dla leasingu operacyjnego i finansowego – mówi Michał Wojtas, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii EOL.

Z wyroku wynika, że jak dostawa towarów powinna być traktowana umowa leasingu, w której dochodzi do wykupu jej przedmiotu, np. auta, wraz z zapłatą ostatniej raty bądź niewielkiej wartości. Przy czym zdaniem TSUE dotyczy to też sytuacji, gdy umowa leasingu zawiera możliwość wykupu, ale skorzystanie z tej opcji jest racjonalne ekonomicznie, tzn. kwota wykupu jest mała w stosunku do wartości rynkowej na dany moment. Jak podkreśla Michał Wojtas, zrównanie skutków leasingu operacyjnego z finansowym tworzy ogromną różnicę w rozliczeniu VAT. Zamiast usługi występuje dostawa, czyli VAT jest płatny w momencie wydania auta, a nie z ratami, od kwoty każdego czynszu.

Kolejny problem to zgodność rozwiązań krajowych z unijnymi.

– Wyrok TSUE wskazuje, że krajowe przepisy dotyczące opodatkowania VAT leasingu są wadliwe. Kryteria przyjęte przez prawodawcę krajowego stoją bowiem w jawnej sprzeczności z przyjętymi w dyrektywie i wydanym na jej gruncie orzeczeniem – mówi Jerzy Martini, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii Martini i Wspólnicy.

Reklama
Reklama

Czy zatem firmy leasingowe i ich klienci mogą spać spokojnie, zwłaszcza gdy myślą o przeszłych rozliczeniach? Na razie tak, bo jak uspokajają eksperci, owa „niezgodność" jest tym razem na ich korzyść.

– Z wcześniejszego orzecznictwa europejskiego wynika, że organy podatkowe nie mogą kwestionować rozliczeń podatnika, gdy postępował zgodnie z przepisami krajowymi– wyjaśnia Roman Namysłowski, doradca podatkowy, partner w Crido Taxand. Przewiduje jednak, że w przyszłości polskie przepisy zostaną zmienione, co z całą pewnością będzie miało negatywne skutki biznesowe.

Analizują wyrok

– Efektem dostosowania norm krajowych do unijnych, czego należy się spodziewać, może być prawdziwa rewolucja na rynku leasingowym – potwierdza Martini.

W ocenie doradców podatkowych zmiana może pogorszyć płynność przedsiębiorców. Konieczne będzie bowiem naliczenie całej kwoty VAT w momencie wydania przedmiotu leasingu. Niekorzystnie może też wpłynąć na rynek leasingu samochodów osobowych w kontekście obowiązujących w podatkach dochodowych limitów kosztów podatkowych.

– Niedobrze, że niestabilny podatkowo staje się kolejny obszar, który wydawał się klarowny dla wszystkich – dodaje Michał Wojtas.

Również resort finansów ma świadomość, że wyrok dotyczy istotnej kwestii VAT, która jest już uregulowana w polskich przepisach. Analizuje jednak znaczenie orzeczenia dla naszego prawa.

sygnatura akt: C?164/16

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.tarka@rp.pl

Czym się różni leasing operacyjny od finansowego

Różnica w naliczaniu VAT

Samochód o wartości 100 tys. zł netto, umowa na 50 m-cy, brak opłaty wstępnej

Leasing operacyjny: 575 zł miesięcznie, łącznie 28 750 zł. [naliczany od raty w wysokości 2500 zł (kapitał +odsetki)]

Leasing finansowy: 23 000 zł naliczany od wartości umowy (auta), czynsz w wysokości 2500 zł nie jest obciążony VAT