Przedsiębiorca na studiach

Dr hab. Marcin Jamroży, prof. SGH, doradca podatkowy i radca prawny, kierownik PS Cen Transferowych i Zarządzania Podatkami, partner w Rödl & Partner

Aktualizacja: 08.10.2017 11:04 Publikacja: 08.10.2017 09:00

Przedsiębiorca na studiach

Foto: AdobeStock

Rz: Od października przedsiębiorcy dbający o swoje wykształcenie nierzadko decydują się na podjęcie studiów czy powrót na nie. Czy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwoty czesnego płacone uczelni?

Marcin Jamroży: Taka możliwość istnieje, ale pod warunkiem że wybrany kierunek studiów jest adekwatny do rodzaju wykonywanej działalności. Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Kwoty czesnego czy innych opłat za studia powinny być zatem związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przedsiębiorcy, zdobywaniem czy poszerzaniem wiedzy, umiejętności lub kompetencji potrzebnych i wykorzystywanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Nie wystarczy, aby studia służyły jedynie podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy. Obok czesnego kosztami uzyskania przychodu mogą być również wydatki na nabycie literatury specjalistycznej lub materiałów naukowych. Wydatki powinny zostać poniesione w trakcie wykonywania działalności gospodarczej, a nie przed lub po jej zakończeniu. Ciężar wykazania związku pomiędzy wydatkiem a przychodami z działalności gospodarczej spoczywa na podatniku.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku