Kiedy nagrody do 200 zł nie są zwolnione z PIT

Nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł są zwolnione z opodatkowania. Gdy są wydawane w konkursach, należy je zaliczyć do przychodów z innych źródeł.

Publikacja: 02.10.2017 05:00

Kiedy nagrody do 200 zł nie są zwolnione z PIT

Foto: Fotolia

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 12 lipca 2017 r. (I SA/Kr 554/17).

Spółka prowadzi w Polsce działalność w zakresie produkcji żywności mrożonej. W ramach działań mających na celu zwiększenie sprzedaży swoich produktów spółka organizuje różnego rodzaju akcje promocyjne o charakterze konkursów. Zdaniem spółki, nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł korzystają ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Nagrody wydawane w konkursach należy zaliczyć do „przychodów z innych źródeł". Kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, że otrzymujący takie świadczenie nie jest zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Uczestnicy nie wykonują żadnych świadczeń ekwiwalentnych w zamian za otrzymanie nagrody. Wykonanie zadania konkursowego nie kreuje bowiem po stronie spółki żadnego bezpośredniego przysporzenia i nie ma dla niej wartości, którą można byłoby traktować jako ekwiwalent wydawanego świadczenia mający wymiar finansowy.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku