Reklama

VAT: fiskus dopadnie za oszustwa na kawie i ciastkach

Manipulacje z cenami i stawkami VAT przy sprzedaży zestawów towarów będą ścigane i karane – ostrzega Ministerstwo Finansów.

Aktualizacja: 30.09.2017 17:38 Publikacja: 29.09.2017 21:24

VAT: fiskus dopadnie za oszustwa na kawie i ciastkach

Foto: Adobe Stock

W opublikowanym w piątek kolejnym tzw. liście ostrzegawczym, resort finansów opisuje praktyki polegające na sprzedaży zestawów towarów obciążonych różnymi stawkami podatku. Przy odpowiednim ustawieniu proporcji cen przynoszą one mniej podatku do zapłacenia. Ministerstwo zapowiada stosowanie sankcji w wysokości 30 proc. zaniżenia podatku.

Chodzi np. o sprzedaż zestawu ciastek (obciążonych 8-procentowym VAT-em) z kawą (podlegającą podstawowej, 23-procentowej stawce). Jeśli zatem kawiarnia czy ciastkarnia, sprzedając taki zestaw obniża cenę każdego ze składników w równym stopniu – nie dochodzi do naruszenia prawa. MF przestrzega jednak przed manipulacją proporcjami. „Za niedopuszczalne natomiast należy uznać praktyki (...) polegające na sztucznym zawyżaniu ceny towaru opodatkowanego stawką obniżoną VAT, przy jednoczesnym zaniżaniu ceny towaru opodatkowanego stawką podstawową VAT, w celu osiągnięcia korzyści podatkowej" – czytamy w materiale MF.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki
Czy prawnik rozliczy nowe zęby w kosztach firmy? Jest stanowisko fiskusa
Reklama
Podatki
Czy podatnik może skutecznie wybrać ryczałt w przelewie? Jest wyrok
Podatki
Wydatki na psychoterapię w kosztach firmy? Skarbówka nie każdemu mówi "nie"
Podatki
Firma, która z własnej kieszeni opłaca grupową polisę OC dla kadry księgowej nie musi potrącać PIT
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Podatki
Płacisz organizacji pracodawców za reklamę? To koszt bez limitu
Reklama
Reklama
Reklama