- Przedsiębiorca prowadzi księgi rachunkowe. Figuruje w nich należność od firmy, pochodząca z lutego 2016 r. Została ona za- rachowana do przychodów należnych, ale przedsiębiorca miał trudności z wyegzekwowaniem zapłaty.
We wrześniu 2016 roku uzyskał nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym i przekazał sprawę do komornika celem ściągnięcia należności. 3 lutego 2017 r. sąd rejonowy wydał postanowienie ogłaszające upadłość, obejmującą likwidację majątku dłużnika. Na koniec 2016 roku utworzono odpis aktualizujący na kwotę niezapłaconych należnoś- ci. Odpis ten został zaliczony do pozostałych kosztów operacyjnych (bilansowo). Przedsiębiorca zaliczył odpis aktualizacyjny (w kwocie netto) do kosztów podatkowych roku 2016. Czy przedsiębiorca mógł zaliczyć odpis do kosztów podatkowych w momencie jego utworzenia, tj. w roku 2016 r., czy będzie on kosztem dopiero w momencie uzyskania odpisu postanowienia sądu o ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika (którego przedsiębiorca jeszcze nie posiada)? – pyta czytelnik.