W listopadzie 2016 r. o wykładnię ustawy o PIT wystąpiła spółka dystrybucyjna należącą do grupy kapitałowej, prowadząca działalność w zakresie dystrybucji żywności mrożonej w Polsce. W działaniach mających na celu zwiększenie sprzedaży swoich produktów organizuje różnego rodzaju akcje promocyjne o charakterze konkursów. Firma wyjaśniła, że uczestnicy konkursów będą rywalizować pomiędzy sobą w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów. Uczestnikami konkursów mogą być między innymi konsumenci, podwykonawcy, kontrahenci i ich pracownicy.

Spółka zapytała czy w przypadku wydania w konkursie nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo 200 zł osobie fizycznej, korzysta ona ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, przy założeniu, że nagrodzony nie prowadzi działalności gospodarczej lub prowadzi ją, ale bierze udział w konkursie bez związku z nią oraz nie jest pracownikiem spółki (nie pozostaje z nią w stosunku cywilnym).

Fiskus odpowiedział, że opisanych nagród nie można uznać za nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Zdaniem urzędników przesądza o tym fakt, że nagroda nie jest wydawana wszystkim uczestnikom przedsięwzięcia, a jej uzyskanie uzależnione jest od wzięcia udziału w konkursie i osiągnięcia najlepszych rezultatów w rywalizacji.

Z takim stanowiskiem nie zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku. Przypomniał, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

W ocenie WSA kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, żeby otrzymujący je nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Do świadczeń nieodpłatnych należą te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenia w majątku podatnika, które mają konkretny wymiar finansowy. W ocenie sądu organ nie miał podstaw do uznania, że organizowane przez skarżącą konkursy nie mają charakteru świadczeń nieodpłatnych. Nie zgodził się, że sam udział w danym konkursie, po spełnieniu przewidzianych w regulaminie warunków, automatycznie powoduje powstanie ekwiwalentnego świadczenia.

Reklama
Reklama

Jak podkreślił WSA, definicja nieodpłatnego świadczenia nie wyklucza tego, że otrzymujący świadczenie musi podjąć jakieś działania, aby świadczenie otrzymać. Istotne jest, aby w zamian za to świadczenie (kwalifikowane jako nieodpłatne) nie wykonywał żadnego świadczenia wzajemnego. Działanie polegające na spełnieniu wymogów przewidzianych w regulaminie, które jest warunkiem otrzymania świadczenia (nagrody), nie ma charakteru świadczenia wzajemnego. Nie można zatem uznać stosunku pomiędzy organizatorem promocji a uczestnikiem za umowę wzajemną. W związku z tym świadczenie spełniane na rzecz uczestnika ma charakter świadczenia nieodpłatnego.

WSA uznał, że nagrody, których wartość jednorazowo nie przekracza 200 zł, wydawane w opisanych przez skarżącą okolicznościach uczestnikom konkursów, są zwolnione z PIT.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 5 lipca 2017 r. (I SA/Bk 488/17).

Komentarz eksperta

Ewelina Buczkowska, doradca podatkowy, menedżer, Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA Sp. z o.o.

Nieodpłatne świadczenia otrzymane w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy podlegają zwolnieniu z opodatkowania PIT, jeżeli jednorazowa wartość świadczenia nie przekracza 200 zł, a stron nie łączy stosunek pracy lub stosunek cywilnoprawny. WSA w Białymstoku musiał rozstrzygnąć, czy zwolnieniem tym są objęte nagrody wydane w konkursie skierowanym m.in. do konsumentów i kontrahentów organizatora.

W komentowanym wyroku sąd przychylił się do stanowiska spółki organizującej konkurs i orzekł, że spełnione zostały oba warunki zwolnienia z opodatkowania PIT będące przedmiotem sporu, tj. nieodpłatność świadczenia oraz jego związek z pro- mocją lub reklamą świadczeniodawcy.

W ocenie sądu nagroda jest świadczeniem nieodpłatnym, ponieważ uczestnik konkursu nie realizuje żadnego świadczenia wzajem- nego na rzecz organizatora. O wzajemności świadczeń nie przesądza fakt, że uczestnik konkursu podejmuje pewne działania w celu zdobycia nagrody. Odnosząc się do drugiego warunku WSA w Białymstoku orzekł, że w wyniku konkursowej rywalizacji produkt utrwali się w pamięci uczestnika, zatem wydana nagroda wykazuje związek z promocją i reklamą organizatora.

Komentowany wyrok jest niezwykle istotny dla organizatorów i uczestników różnorodnych konkursów. W praktyce oznacza on, że przy ustalaniu zasad opodatkowania nagród warto rozważyć aż dwa zwolnienia ustawowe. Pierwsze z nich zostało uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i odnosi się wprost do konkursów oraz nie było rozpatrywane w omawianym wyroku. Drugie zwolnienie zostało uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT i wprawdzie dotyczy świadczeń o charakterze promocyjnym i reklamowym, ale – co potwierdził WSA w Białymstoku – po spełnieniu określonych warunków może zostać zastosowane również do nagród wydawanych w konkursach. ?