Pusta faktura a obowiązek zapłaty VAT

Gdy spółka wystawi fakturę, która nie dokumentuje rzeczywistej sprzedaży, na rzecz podmiotów wykonujących czynności zwolnione z VAT, to i tak nie odliczą one podatku naliczonego. Nie dojdzie zatem do uszczuplenia dochodów Skarbu Państwa.

Publikacja: 10.07.2017 07:00

Pusta faktura a obowiązek zapłaty VAT

Foto: 123RF

Mianem tzw. pustych faktur określa się dokumenty wskazujące na czynności, które nie zostały w rzeczywistości wykonane. Podmiot wystawiający pustą fakturę może być zobowiązany do zapłaty wykazanego na niej podatku na mocy art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Brzmienie tej regulacji zdaje się wskazywać, że obowiązek zapłaty wystąpi w każdym przypadku wystawienia pustej faktury. O tym, że jest inaczej świadczy jednak wyrok NSA z 27 kwietnia 2017 r. (I FSK 1857/15). W orzeczeniu tym określono przesłanki do zastosowania art. 108 ustawy o VAT.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku