W interpretacji z 11 stycznia 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.674.2016.2.SR dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął kwestię dotyczącą traktowania dla potrzeb VAT czynności polegających na wydawaniu duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych przez placówki oświatowe podległe gminie.
Interpretacja została wydana na wniosek gminy miejskiej, na terenie której funkcjonują placówki oświatowe zorganizowane w formie jednostek budżetowych. Placówki oświatowe służą realizacji zadań gminy z zakresu edukacji publicznej wynikających z ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o systemie oświaty. Gmina podkreśliła także, że zakładanie i prowadzenie placówek należy do jej zadań własnych, co wynika wprost z przepisów ustawy o systemie oświaty. Wskazane placówki wydają duplikaty dokumentów takich jak legitymacje uczniowskie oraz świadectwa ukończenia szkoły, za które pobierają opłaty na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego gmina wystąpiła z zapytaniem, czy wskazane czynności, za które placówki oświatowe pobierają opłaty, tj. wydawanie duplikatów dokumentów, podlegają opodatkowaniu VAT.