Koszty: Ubezpieczenie auta w podatkowej księdze na podstawie polisy

Wydatek na ubezpieczenie firmowego samochodu rozlicza się w kosztach jednorazowo, nawet gdy płatność jest rozłożona na raty.

Publikacja: 26.01.2017 03:00

Koszty: Ubezpieczenie auta w podatkowej księdze na podstawie polisy

Foto: Fotolia

Przedsiębiorca może zaksięgować ubezpieczenie auta na podstawie polisy. W dacie jej wystawienia wpisuje koszt do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 grudnia 2016 r. (3063- -ILPB1-1.4511.296.2016.2.AN).

Wystąpił o nią przedsiębiorca prowadzący jednoosobową firmę. Do ewidencji środków trwałych wprowadził samochód osobowy. Zawarł na rok umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC) oraz autocasco (AC). Wcześniej opłacał składkę jednorazowo (za cały rok z góry). Teraz planuje rozłożyć należność na raty. Jego zdaniem nie wyklucza to możliwości rozliczenia kwoty składki jednorazowo w kosztach uzyskania przychodów. Wolno to zrobić w dacie wystawienia (zawarcia) polisy ubezpieczeniowej. Nie ma znaczenia, że raty zostaną przekazane w późniejszych terminach (zgodnie z ustalonym harmonogramem).

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku