Reklama
Rozwiń

Jak rozliczyć dotację na zakup środka trwałego

Sfinansowanie nabycia składnika majątku z programów pomocowych wymaga zaliczenia wsparcia do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Odnosi się je w pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych.

Publikacja: 04.01.2017 05:40

Jak rozliczyć dotację na zakup środka trwałego

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

- Spółka planuje zakup maszyny produkcyjnej, która zostanie w 60 proc. sfinansowana ze źródeł zewnętrznych, tj. dotacji rządowej. W jaki sposób rozliczać dotowany środek trwały? Czy otrzymaną dotację można jednorazowo zaliczyć do przychodów? Jak dotacja wpłynie na wysokość podatku dochodowego? – pyta czytelnik.

Oprócz zakupu środków trwałych z własnych środków lub kapitału obcego (np. kredytu, pożyczki) spółki mogą również pozyskać dotację na sfinansowanie nabycia lub wytworzenie środka trwałego. Przez dotację należy rozumieć pomoc polegającą na przekazaniu spółce zarówno środków pieniężnych, jak i niepieniężnych w zamian za spełnienie przez nią określonych warunków związanych z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Otrzymana dotacja w świetle polskiego prawa bilansowego nie ma wpływu na wartość początkową środka trwałego. Wartość początkową środka trwałego sfinansowanego – w całości lub w części - dotacją, należy ustalić według zasad ogólnych, tj. według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Piwo w kosztach firmy? Tylko bezalkoholowe
Podatki
Jak nie ma usługi, to nie będzie podatku. Ważny wyrok ws. VAT
Podatki
Sprzątanie po Polskim Ładzie. Na tę zmianę czekają spółki. Czy TSUE pomoże?
Podatki
Podatkowa deregulacja: kontrola potrwa zbyt długo, odsetek nie będzie
Podatki
Uwaga, firmy - MF opublikowało dokumentację API KSeF 2.0