Koszty: Jak rozliczyć wykończenie wnętrz

Wydatki modernizacyjne ponoszone po ukończeniu budowy budynku nie mogą być ujmowane na bieżąco. Deweloper powinien uwzględniać je w kosztach podatkowych przez odpisy amortyzacyjne, zwiększając wartość początkową obiektu.

Publikacja: 02.01.2017 05:40

Koszty: Jak rozliczyć wykończenie wnętrz

Foto: 123RF

- Spółka z siedzibą w Polsce zajmuje się działalnością deweloperską i najmem powierzchni komercyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej buduje budynek o wysokim standardzie użytkowym, a następnie przeznacza go na wynajem. Z podatkowego punktu widzenia, budynek jest środkiem trwałym spółki. Wysoki standard budynku umożliwia przystosowanie wynajmowanych powierzchni do konkretnych potrzeb przyszłych najemców. Po etapie budowy spółka zawiera umowy z przyszłymi najemcami, w których strony określają zakres prac wykończeniowych wykonywanych wedle potrzeb przyszłego najemcy (tzw. fit out). Wartość realizowanych prac, z uwagi na wysoki standard budynku i oferowanych wykończeń, jest znaczna. W jaki sposób, z perspektywy podatkowej, spółka powinna rozliczyć wydatki poniesione na realizację fit out po ukończeniu budowy budynku w przypadku ich częściowego zwrotu przez najemców? W jaki sposób spółka powinna ujmować koszty prac wykończeniowych w sprawozdaniu finansowym niezwracanych przez najemców (tzw. fit out), w przypadku gdy:

Pozostało jeszcze 85% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku