Jaki jest cel zmian w cenach transferowych? Kiedy wejdą w życie?
Chcemy wprowadzić zmiany uproszczeniowe lub porządkujące, by wzmocnić restart gospodarki po lockdownie. Większość powinna wejść w życie od 1 stycznia 2022 r. Niektóre, np. możliwość niesporządzania analizy porównawczej u małych podatników czy w tzw. transakcjach niekontrolowanych, mogą obowiązywać z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Nie musimy dokonywać głębokich zmian w obszarze cen transferowych, bo te już były w 2017 r. i 2019 r. Widzimy za to potrzebę stabilizacji i wycinkowych dostosowań tych regulacji.
Czytaj także: Ceny transferowe: nowe wymogi pomogą walczyć z przerzucaniem dochodów do rajów podatkowych
Co konkretnie zmieni pakiet Polskiego Ładu?
Chcemy zlikwidować obowiązek składania odrębnego oświadczenia o rynkowości stosowanych cen transferowych. Podatnicy złożą tylko informację o cenach transferowych (TPR), odpowiednio uzupełnioną. Informacje TPR będą składane do końca 11. miesiąca po roku podatkowym, czyli termin zostanie wydłużony o dwa miesiące. Trafią do naczelnika urzędu skarbowego. Zmienią się zasady składania informacji TPR przez spółki niebędące osobami prawnymi. Nie będzie obowiązku wyznaczania wspólnika do złożenia tej informacji.
A termin sporządzenia dokumentacji?
Zostanie wydłużony do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego. Podatnicy dostaną też więcej czasu na przedstawienie lokalnej dokumentacji na żądanie organu, 14 dni zamiast siedmiu.
Planujemy też rezygnację z obowiązku składania ORD-U (informacja o umowach zawartych z nierezydentami), gdy został już złożony TPR. Zwolnienie ma dotyczyć informacji składanych po
31 grudnia 2021 r. Poza tym zniknie obowiązek dokumentacji tzw. czystego refakturowania czy niektórych transakcji zakładów zagranicznych.
Jakie są dalsze plany legislacyjne?
Będziemy dążyć do cyfryzacji lokalnej dokumentacji podatkowej poprzez jej integrację z informacją o cenach transferowych. Uprości to obowiązki dokumentacyjno--sprawozdawcze podatników i da więcej możliwości analitycznych administracji. Będziemy pracować nad wyceną reorganizacji biznesowych, transakcji finansowych, wartości niematerialnych i prawnych czy transakcji wewnętrznych z zakładem zagranicznym. Przed nami m.in. monitoring rozwiązań antyrajowych i ich dalsze dostosowanie, rozwój regulacji typu safe harbour, ujęcie świadczeń nieodpłatnych dla potrzeb cen transferowych.
Pandemia wprowadziła dużą niepewność w ustalaniu cen transferowych. Podatnicy mogą otrzymać informacje o cenach rynkowych transakcji z 2020 r. dopiero po zamknięciu ksiąg i rozliczeniu wyników roku finansowego. Jak powinni zadbać o udokumentowanie i uzasadnienie korekt?
Dla celów podatkowych podmioty powiązane muszą ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby ze sobą podmioty niepowiązane. Już przy zawieraniu transakcji kontrolowanej muszą poczynić ustalenia na warunkach rynkowych. Nierynkowe zawsze mają możliwość, a raczej obowiązek, „urynkowić", korygując przychody lub koszty uzyskania przychodów. Kierując się zasadą ceny rynkowej, podmioty powiązane mogą dostosowywać ceny transferowe na przyszłość. Wzorcem postępowania jest każdorazowo ocena zachowania podmiotów niepowiązanych w porównywalnych okolicznościach.
W pewnych okolicznościach podatnicy mogą dokonać następczej korekty cen transferowych. Oznacza to, że cena transferowa, która jest rynkowa w dacie zawarcia transakcji, może zostać skorygowana czy dostosowana do poziomu rynkowego, jeżeli zaszły zdarzenia trudne do przewidzenia, niezwiązane
z ogólnym ryzykiem prowadzenia działalności gospodarczej.
W objaśnieniach podatkowych z 31 marca 2021 r. wskazaliśmy np. na Covid-19 jako zdarzenie tego rodzaju. Co ważne, następcza korekta jest odstępstwem od zasady niekorygowania cen transferowych ustalonych
w dacie zawarcia transakcji zgodnie z zasadą ceny rynkowej.
Jak należy ocenić wpływ pandemii na przedsiębiorstwo?
Ocena musi być zindywidualizowana dla każdego podmiotu, a nawet każdej transakcji kontrolowanej. Wiele branż i przedsiębiorstw odnotowało dotkliwe straty w pandemii, ale inne miały dobre wyniki finansowe. Wpływ pandemii na wyniki np. producentów kontraktowych, działających w grupach kapitałowych, będzie najpewniej inny niż podmiotów o pełnym zakresie funkcji i ryzyk. Weryfikacja założeń ekonomicznych modelu cen transferowych powinna być wyjaśniona w dokumentacji cen transferowych.