Już niedługo dużym firmom przybędzie nowy obowiązek sprawozdawczy. Chodzi o raportowanie szeroko pojętej społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw – Corporate Social Responsibility (CSR). Dotyczy to m.in. kwestii środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych oraz praw człowieka.

Taki wymóg przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, dostosowujący przepisy do dyrektywy 2014/95/UE. Ma dotyczyć spółek giełdowych, banków, ubezpieczycieli. Projekt, nad którym pracuje obecnie Sejm, ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

– Zaangażowanie w projekty z CSR ma pozytywny wpływ na wiarygodność i konkurencyjność firmy. Wiąże się jednak ze wzrostem wydatków. Dla firm istotne jest więc, czy nakłady na ten cel mogą być kosztem uzyskania przychodu – mówi doradca podatkowy Andrzej Sadowski.

Związek z działalnością

„Rzeczpospolita" zapytała o to Ministerstwo Finansów. Resort przypomniał w odpowiedzi, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Wyjątkiem są wydatki wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

„Rozstrzygnięcie, czy dany wydatek poniesiony w ramach CRS spełnia warunki zaliczenia go do kosztu uzyskania przychodów, może nastąpić wyłącznie na bazie konkretnego stanu faktycznego, po analizie całokształtu okoliczności danej sprawy" – czytamy w odpowiedzi MF.

Reklama czy reprezentacja

Najnowsze interpretacje podatkowe na temat CSR są korzystne dla firm. Przykładowo Izba Skarbowa w Katowicach (IBPB-1-1/4510-270/16-1/SG) zgodziła się na odliczenie przez spółkę wydatków na program wolontariatu pracowniczego, którego celem jest m.in. budowanie dobrych relacji w zespole oraz lokalnego partnerstwa z otoczeniem, w tym z instytucjami pozarządowymi. Dyrektor izby zgodził się, że wydatki na ten cel są reklamą spółki jako podmiotu realizującego program społecznej odpowiedzialności biznesu. Mają wpływ na jej ogólne funkcjonowanie, dlatego stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem.

WSA w Szczecinie uznał jednak (I SA/Sz 378/16), że wydatki CSR nie są kosztem uzyskania przychodu, gdyż mają charakter reprezentacji, niepodlegającej odliczeniu.

Piotr Paśko - prawnik w Kancelarii Ożóg Tomczykowski

Ministerstwo nie odnosi się do praktycznego problemu związanego z (potencjalnie) reprezentacyjnym charakterem wydatków na CSR. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT koszty reprezentacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. W rezultacie działania związane z CSR powinny mieć znacznie szerszy charakter, być wyrazem kompleksowej strategii podatnika – a nie jedynie pokazowymi akcjami dla poprawy wizerunku. MF słusznie zaznacza, że każdy przypadek musi być analizowany odrębnie. Dlatego 100 proc. pewności co do kwalifikacji podatkowej takich wydatków może zapewnić jedynie uzyskanie interpretacji podatkowej.