Czy w firmie trzeba prowadzić ewidencję prezentów o małej wartości, jeśli wiemy komu je dajemy ? Chodzi m.in. o prezenty świąteczne dla naszych stałych odbiorców, które są miłym akcentem podkreślającym, że dbamy o naszych stałych odbiorców. Czasami dajemy, ale nie wiemy komu – po prostu klientowi, z którego mamy nadzieję mieć jakieś profity w przyszłości. – pyta czytelnik.

Ustawa o podatku od towarów i usług stanowi, że opodatkowane są czynności wykonywane zarówno za wynagrodzeniem, jak i bez wynagrodzenia. Oznacza to, że podatnicy, którzy nieodpłatnie wydają towary, muszą uiścić VAT od takiego wydania. Ustawodawca określił jednak wyłączenie z opodatkowania dla tzw. prezentów o małej wartości i próbek >patrz ramka. Nieodpłatne przekazanie takich towarów nie podlega opodatkowaniu VAT, także gdy podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Jako odpłatną dostawę nie traktuje się bowiem przekazania próbek towarów lub towarów stanowiących prezenty o małej (niskiej) wartości i próbki do celów działalności podatnika.

Ustawodawca wyróżnił dwa rodzaje prezentów o małej wartości, a mianowicie:

- do kwoty 100 zł na rok, jeżeli podatnik wie komu przekazuje taki prezent oraz

- do kwoty 10 zł, jeśli cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru nie przekracza 10 zł i podatnik nie ujął tego prezentu w ewidencji.

Uwaga! wskazany limit 10 zł dotyczy ceny pojedynczego prezentu, a nie – jak ma to miejsce w przypadku obowiązku prowadzenia ewidencji – sumy prezentów w ciągu roku do kwoty 100 zł.

Kwota netto

Łączną wartość prezentów o małej wartości, nieprzekraczającą w roku podatkowym kwoty 100 zł, należy rozumieć jako cenę ich nabycia bez VAT czyli netto (tak wyrok NSA w Warszawie z 1 lipca 2014 r., I FSK 1123/13).

Przykład

Podatnik podarował w ciągu roku swojemu kontrahentowi Mirosławowi Nowakowskiemu prezent o wartości 48 zł i prezent o wartości 50 zł.

Nie ma jednego wzoru

Ustawodawca nie określił wymogów prowadzenia ewidencji prezentów, a jedynie wskazał, że powinna ona pozwalać na ustalenie tożsamości osób, którym zostały wręczone prezenty w łącznej kwocie do 100 zł na rok. Oznacza to, że to podatnik powinien sam stworzyć wzór i prowadzić taką ewidencję dla poszczególnych osób, którym wręczał prezenty o małej wartości. Niemniej jednak powinna ona zawierać takie dane jak: data, imię i nazwisko osoby, która otrzymała prezent o małej wartości oraz wartość przekazanego towaru (niekoniecznie bowiem podatnik przekaże od razu prezent o wartości 100 zł).

Potwierdzenie niepotrzebne

Ewidencja nie zawiera pozycji „potwierdzam odbiór". Zatem to podatnik, poprzez odpowiedni zapis w ewidencji, poświadcza, że przekazał konkretnej osobie w konkretnym dniu dany towar. Oświadczenie podatnika, poprzez zapis w ewidencji jest zatem wystarczające i nie zachodzi konieczność kwitowania przez odbiorcę – obdarowanego otrzymania prezentu o małej wartości.

Próbki – bez limitu kwotowego

Ustawodawca określił również inną grupę towarów, których nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT. Są to próbki. W przypadku próbek ustawodawca nie określił górnego limitu kwotowego, jak w przypadku prezentów o małej wartości. Oznacza to, że podatnik może przekazywać próbki nawet o znacznej wartości, np. 200 zł.

podstawa prawna: ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 710 ze zm.)

masz pytanie, wyślij e-mail: tygodnikpodatki@rp.pl

Definicje z ustawy o VAT

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w takiej ewidencji, jeśli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę rozumie się natomiast identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1) ma na celu promocję tego towaru oraz

2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru (art. 7 ust. 7 ustawy o VAT).