Dyrektywa informacyjna: wymiana informacji podatkowych

Nie jest jasne, które instytucje finansowe będą musiały informować Ministerstwo Finansów o stanie kont nierezydentów – ostrzegają rządowi prawnicy.

Publikacja: 21.01.2016 06:40

Dyrektywa informacyjna: wymiana informacji podatkowych

Foto: www.sxc.hu

Chodzi o projekt ustawy, który wdrażałby europejską dyrektywę o wymianie informacji podatkowych (2014/107/UE). Prawnicy z Rady Legislacyjnej przy Premierze uznali, że powstały w Ministerstwie Finansów projekt „nie spełnia podstawowych standardów legislacyjnych". Taka recenzja może dodatkowo wydłużyć wprowadzanie tej ustawy, i tak już spóźnionej. Dyrektywę należało bowiem wdrożyć od 1 stycznia 2016 r.

Z europejskich przepisów wynika, że rząd kraju członkowskiego UE ma informować inne rządy państw unijnych o większych operacjach na rachunkach bankowych należących do nierezydentów (czyli obywateli lub firm z innych krajów). Szczególną uwagę mają poświęcać rachunkom, na których saldo przekracza równowartość 1 mln dolarów. Innymi słowy, jeśli np. niemiecki obywatel lub firma ma taki rachunek w polskim banku czy innej instytucji finansowej, to ów bank będzie musiał przekazywać informacje polskiemu MF, a ono władzom niemieckim. Analogicznie ma wyglądać przepływ informacji, gdy polska firma ma rachunek w Niemczech. Ma to pozwalać na wychwytywanie np. wpływów pieniędzy, które mogą być przychodem do opodatkowania.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Czy polski oddział zagranicznej firmy musi mieć osobny NIP? Sąd odpowiedział
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku