Reklama
Rozwiń

Prezent od pracodawcy nie zawsze jest przychodem pracownika

Spór o rozpoznanie przychodu u pracowników, którzy otrzymują prezenty od swoich szefów, wydawał się zakończony po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który sprecyzował warunki kwalifikacji tego typu podarków. Niestety, wytyczne TK nie są tak oczywiste dla fiskusa. Zaczął on zmieniać interpretacje indywidualne w tym zakresie.

Publikacja: 31.12.2015 01:00

Foto: www.sxc.hu

Posunięcia ministra finansów w zakresie zmiany interpretacji indywidualnych wydają się kontrowersyjne. Dlaczego? Otóż dlatego, że z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. (K 7/13) jasno wynika, że nie każdy prezent – a dokładnie jego wartość – od pracodawcy zwiększą przychody obdarowanych pracowników. Wszystko dlatego, że Trybunał wskazał trzy kryteria, których łączne spełnienie umożliwia zakwalifikowanie świadczenia do przychodu pracownika ze stosunku pracy.

Przede wszystkim nieodpłatne świadczenie dla pracownika musi być wykorzystane przez niego dobrowolnie. To oznacza, że nie może być z góry narzucone przez pracodawcę i traktowane przez pracownika jako obowiązek. Drugim kryterium – według TK – jest to, w czyim interesie zostało spełnione świadczenie: pracownika czy pracodawcy. Trzeci, kluczowy warunek stanowi o tym, że korzyść świadczenia musi być wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi. Nie może być zatem dostępna w sposób ogólny wszystkim podmiotom.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Jak nie ma usługi, to nie będzie podatku. Ważny wyrok ws. VAT
Podatki
Sprzątanie po Polskim Ładzie. Na tę zmianę czekają spółki. Czy TSUE pomoże?
Podatki
Podatkowa deregulacja: kontrola potrwa zbyt długo, odsetek nie będzie
Podatki
Uwaga, firmy - MF opublikowało dokumentację API KSeF 2.0
Podatki
Gdy ZUS zmieni zlecenie na etat, trzeba zająć się podatkiem