O zawieszeniu działania baz danych pozwalających zweryfikować podatkowo swojego kontrahenta MF poinformowało w poniedziałek. Jako powód podało wdrażanie scentralizowanego systemu poboru podatków.

Od poniedziałku 9 listopada do czwartku 12 listopada sprawdzanie numeru NIP i rejestracji na VAT będzie wprawdzie możliwe, ale według danych z niedzieli 8 listopada. Oznacza to, że ministerialna baza danych nie uwzględni zarejestrowania albo wyrejestrowania firmy, jeśli nastąpiło to po niedzieli.

W kolejnych dniach, od 13 do 16 listopada, sprawdzanie statusu VAT i NIP będzie w ogóle niemożliwe. Ponadto od 9 do 16 listopada wyłączone zostanie składanie wstępnie wypełnionych zeznań PIT.

Sprawdzanie statusu podatkowego kontrahenta jest elementem budowanego przez Ministerstwo Finansów portalu podatkowego. Latem tego roku uruchomiono funkcję sprawdzania, czy dana firma jest podatnikiem VAT. Sprawdzanie statusu NIP działa od kilkunastu dni.

– W praktyce jednak te bazy okazują się ułomne, i to nie ze względu na planowaną przerwę w działaniu. Nie można w nich sprawdzić statusu kontrahenta na dany dzień. Wydaje się, że udostępnianie takich historycznych danych nie byłoby wielkim wyzwaniem technologicznym – ocenia Paweł Satkiewicz, doradca podatkowy w kancelarii DLA Piper. Zaznacza, że wprawdzie taką informację można uzyskać na zaświadczeniu z urzędu skarbowego, ale zwykle zabiera to przynajmniej kilka dni.

Reklama
Reklama

– A czas bywa w biznesie bardzo cenny – zauważa ekspert. I dodaje, że nadchodząca przerwa w funkcjonowaniu bazy danych również nie będzie sprzyjać podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji o doborze kontrahenta.