Firma (podatnik VAT czynny) wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Posiada samochody osobowe (środki trwałe) które wykorzystuje w tzw. działalności mieszanej – pracownicy firmy używają auta nieodpłatnie także do celów prywatnych. Pojazdy nie spełniają warunków do pełnego odliczenia VAT: nie jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu i nie była złożona informacja VAT-26. Od wydatków związanych z używaniem samochodów spółka odlicza więc 50 proc. VAT. Firma kupiła usługę polegającą na oklejeniu firmowych aut naklejkami, które zawierają logo, nazwę, adres firmy i numer telefonu. Czy firmie przysługuje prawo do pełnego (tj. 100 proc.) odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup usługi oklejenia tych pojazdów?
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego stanowi 50 proc. kwoty podatku z faktury (zob. art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Pojazdy samochodowe to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (zob. art. 2 pkt 34 ustawy o VAT), tj. m.in. samochody osobowe.
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy o VAT, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Inne, czyli jakie
Inne towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem pojazdów samochodowych, od których przysługuje tylko 50 proc. odliczenie VAT, to te towary i usługi, które mają wpływ na eksploatację i używanie samochodów. Do wydatków tych zalicza się więc m.in. koszty zużytych/uszkodzonych części zamiennych, płynów eksploatacyjnych, napraw, konserwacji, jak również koszty ubezpieczenia, przeglądów, opłat za autostrady lub parkowanie.
Ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego dotyczy wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, m.in. zakupu paliw lub innych wydatków eksploatacyjnych związanych z używaniem konkretnych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do użytku „mieszanego", tj. wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do użytku prywatnego.
Z pytania wynika, że samochody osobowe służą działalności mieszanej, tj. działalności gospodarczej i innych czynności (np. celów prywatnych pracowników firmy). Kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami samochodowymi stanowi jedynie 50 proc. VAT od nabytych towarów i usług. W przypadku firmy, o której mowa w pytaniu, te 50 proc. podlega odliczeniu, ponieważ firma wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Pojazdy te nie spełniają warunków do pełnego odliczenia VAT ani z uwagi na sposób ich wykorzystania (nie jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu i nie była złożona informacja VAT-26), ani ich konstrukcję (są to samochody osobowe).
Firma postępuje zatem prawidłowo odliczając od wydatków związanych z tymi samochodami jedynie 50 proc. VAT.
Forma reklamy
Organy podatkowe twierdzą, że wydatki poniesione przez podatnika na oklejenie samochodów firmowych naklejkami, które zawierają logo firmy, nazwę firmy, adres i numer telefonu, nie stanowią wymienionych w art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT innych wydatków związanych z użytkowaniem samochodów. Zdaniem fiskusa, oklejenie samochodów naklejkami zawierającymi logo i dane firmy nie ma żadnego wpływu na eksploatację i używanie tych pojazdów. Zakupiona przez firmę usługa oklejenia samochodów nie mieści się zatem w katalogu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi.
Oklejenia samochodów naklejkami z logo i danymi firmy jest ogólnym kosztem prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Takie oznakowanie samochodu umożliwia firmie łatwe prezentowanie informacji o niej, może również być formą reklamy. Nabyta usługa ma pośredni związek z prowadzoną przez firmę opodatkowaną działalnością gospodarczą i uzyskiwaniem obrotu (por. interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lutego 2015 r., IPPP1/443-1397/14-2/JL).
—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy