W ramach prowadzonej działalności przedsiębiorcy podejmują różnego rodzaju działania mające doprowadzić do osiągnięcia przychodu. Jednym z nich może być wspólne przedsięwzięcie realizowane w ramach umowy konsorcjum, mające na celu pozyskanie zamówienia i jego wspólną realizację, a w efekcie osiągnięcie korzyści (uzyskanie przychodu w związku z realizacją zamówienia). Niejednokrotnie zawarcie umowy konsorcjum jest podyktowane koniecznością zgromadzenia odpowiedniego potencjału organizacyjnego (wiedzy, doświadczenia, zasobów ludzkich czy technicznych) potrzebnego do pozyskiwania i późniejszej realizacji większych zleceń, w tym objętych trybem ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. W ramach realizacji zamówień w tym trybie częstą praktyką jest zastosowanie różnorodnych zabezpieczeń obejmujących należyte wykonanie umowy. Zabezpieczenie może być wnoszone w różnych formach, m.in. w pieniądzu, poręczeniach bankowych, a także w formie gwarancji bankowych czy gwarancji ubezpieczeniowych >patrz ramka.