Rodzinne abonamenty zdrowotne zwiększają motywację pracowników i ich efektywność. Taki argument przekonał katowicką Izbę Skarbową, która zgodziła się na rozliczanie wydatków na świadczenia medyczne w kosztach pracodawcy. O interpretację wystąpiła spółka produkująca farby i rozpuszczalniki. Wykupiła dla pracowników pakiety medyczne. Szeroki zakres usług uzasadniony jest specyfiką pracy i narażaniem się na działanie szkodliwych związków chemicznych i oparów wydzielających się podczas produkcji. Dotyczy to też pracowników umysłowych mających miejsce pracy w biurowcu.

Spółka nie ma wątpliwości, że wydatki na pakiet w części dotyczącej pracowników są kosztem uzyskania przychodów. Zapytała jednak, czy tak samo jest wówczas, gdy elementem pakietu są świadczenia medyczne dla ich rodzin.

Twierdzi, że tak, ponieważ jest to rodzaj bonusu dla pracownika. Polityka kadrowa spółki opiera się na pozyskiwaniu najlepszych fachowców, gdyż wysoko wykwalifikowana kadra stanowi istotny element budowania przewagi konkurencyjnej. Przekłada się to na osiągane przychody.

Analizując możliwość zatrudnienia specjalistów, spółka zdecydowała o zapewnieniu im możliwości nieodpłatnego korzystania z pakietów medycznych. Wpływa to na większą motywację do pracy, gdyż takie bonusy budują lojalność wobec pracodawcy. Poprawiają też jego wizerunek jako dbającego nie tylko o pracowników, ale także o członków ich rodzin. Skutkuje to wyższą efektywnością oraz mniejszą rotacją kadry. Rodzinne pakiety medyczne wpływają też na niższą absencję chorobową.

Fiskus zgodził się z tą argumentacją. Przypomniał, że firma może odliczyć od przychodu tzw. koszty pracownicze. Obejmują przede wszystkim wynagrodzenia, premie i nagrody, ale także dodatkowe świadczenia, takie jak zakup pakietów medycznych, również dla członków rodzin pracowników. Świadczenie to bowiem jest związane ze stosunkiem pracy łączącym pracownika z firmą.

Reklama
Reklama

Skarbówka podkreśliła też, że celem takiego wydatku jest troska o zatrudnionych i ich rodziny. To przejaw i wyraz starań spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej i samopoczucia jej pracowników oraz ich najbliższych. W dalszej perspektywie takie postępowanie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności i uzyskiwanych przychodów.

Numer interpretacji: IBPBI/2/4510 -58/15/IZ