Rz: Od 1 stycznia 2015 r. zmieni się sposób rozliczania użytkowania służbowych aut do prywatnych celów. Wartość tego świadczenia ma być zryczałtowana. Jak ją opodatkować?
Zamiast dzisiejszych skomplikowanych wyliczeń przedsiębiorcy będą co miesiąc doliczać do przychodów pracownika prosty ryczałt. Wysokość zależna będzie od pojemności silnika, a także od liczby dni w miesiącu, w których samochód będzie używany do celów prywatnych. W przypadku codziennego użytkowania samochodu o pojemności silnika do 1600 cm3 będzie to kwota 250 zł, a dla aut o większej pojemności – 400 zł. Zmiany mogą być szczególnie istotne dla przedsiębiorców posiadających flotę swoich aut. O ile do tej pory posiadanie w firmie osobnej polityki samochodowej było wskazane, ale nie zawsze konieczne, o tyle teraz – wobec nadchodzących zmian w podatkach – będzie to bardziej potrzebne. Dobra wewnętrzna regulacja będzie konieczna, aby zachować spójność pomiędzy podatkami dochodowymi i VAT oraz aby dostosować się do nowych przepisów o ryczałcie. Będzie można na tym nawet zyskać, bo właściwie sporządzony regulamin przyniesie wymierne oszczędności. Przykładowo, przepisy nie przesądzają, czy ponad kwotę ryczałtu należy doliczać koszt prywatnego paliwa, a to znacząco zwiększyłoby obciążenia publicznoprawne. Jeśli kwestie te zostaną właściwie uregulowane w polityce aut firmowych, to paliwo może zawierać się w ryczałcie.