W mojej firmie prowadzone było postępowanie podatkowe. Dowiedziałem się, że fiskus musi prowadzić metrykę sprawy. Czy brak takiej metryki w aktach mogę podnieść w odwołaniu od decyzji? Czy mogę wskazać, że przez to decyzja jest wadliwa? Jakie informacje muszą być zawarte w metryce? Czy może być tak, że nie musi ona być prowadzona? – pyta czytelnik.
Jednym z obowiązków organów podatkowych przy prowadzeniu spraw podatkowych jest prowadzenie tzw. metryki sprawy. Zgodnie bowiem z art. 171a ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) w aktach sprawy podatkowej zakłada się metrykę sprawy, która stanowi część tych akt. W treści takiej metryki wskazuje się wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu podatkowym, oraz określa się wszystkie podejmowane przez te osoby czynności wraz z odpowiednim odesłaniem do zachowanych dokumentów. Dla podatnika jest ona źródłem informacji, kto, kiedy i co robił.