Jak z podatkowego punktu widzenia traktować rabaty udzielane przez pracodawcę zatrudnianej przez niego kadrze?
Grzegorz Grochowina: Zasadniczo każde świadczenie otrzymane przez pracownika w związku z łączącym go z pracodawcą stosunkiem pracy jest przychodem zatrudnionego, od którego pracodawca powinien pobrać zaliczki na PIT. Takim przychodem jest też wartość otrzymanych od pracodawcy nieodpłatnych świadczeń i świadczeń odpłatnych częściowo. W tym drugim przypadku przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według ich wartości rynkowej, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Jeśli więc ustalimy, że udzielony rabat, np. na świadczoną przez pracodawcę usługę, powoduje, że usługa ta staje się dla pracownika częściowo nieodpłatna, pracodawca powinien od wartości rabatu pobrać zaliczki na PIT.
Kiedy rabat będzie powodował, że świadczenie będzie częściowo nieodpłatne?
Przede wszystkim nie każdy rabat będzie tym skutkował. Przecież firmy oferują różnego rodzaju rabaty ogółowi klien tów, np. którzy zrobią w okreś lonym czasie zakupy za odpowiednią kwotę. Nie można w takim przypadku twierdzić, że pracownik korzystający ze zniżki na takich samych zasa dach jak pozostali klienci otrzy muje nieodpłatne, opodatkowane PIT świadczenie.
Czyli wyznacznikiem jest grono osób, do których kierowane są rabaty?
Może być jednym z wyznaczników, ale niekoniecznie zawsze musi się to sprawdzić. Akcja promocyjna skierowana do pracowników wcale nie musi być identyczna jak w przypadku reszty klientów, ani nie musi być przeprowadzana na podstawie takich samych regulaminów. Chodzi raczej o to, by były to warunki zbliżone, a wysokość obniżki podobna. Obniżka, by nie była ona opodatkowanym świadczeniem po stronie pracownika, powinna mieć na celu interes pracodawcy, a nie przyznanie kadrze dodatku do pensji.
Opodatkowane PIT świadczenie częściowo odpłatne ma na celu wynagrodzenie pracowników w sposób inny niż pensja. Do takich zalicza się fundowane w części przez pracodawcę pakiety świadczeń medycznych czy wstęp do obiektów sportowych. Osoby niezatrudnione nie mogą na nie liczyć, bo ich celem jest wynagrodzenie za pracę w takiej właśnie formie.
Z drugiej strony pracownicy często są jednocześnie klientami pracodawcy i o ile przyznawane im obniżki cen mają na celu zwiększenie sprzedaży w tej grupie, a więc prowadzą do zwiększenia przychodu pracodawcy i przywiązania do marki, o tyle nie można twierdzić, że powodują jednocześnie powstanie przychodu u pracowników.
Urzędnicy skarbowi, ze względu na dość ogóle przepisy w ustawie o PIT, bardzo rygorystycznie podchodzą do kwestii opodatkowania świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych. Zdarzało się też w przeszłości, że sądy administracyjne podzielały stanowisko, iż wszystko, co pracownik otrzymuje od pracodawcy, w tym rabaty cenowe, prowadzi do zwiększenia jego przychodu. Do takiego stanowiska nie przychylił się jednak m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 30 października (sygn. II FSK 2451/12) dotyczącym rabatów pracowniczych.
Z Grzegorzem Grochowiną menegerem w firmie doradczej KPMG rozmawiał Mateusz Maj