Karta Multisport jest kartą umożliwiającą jej posiadaczowi korzystanie z wybranych obiektów sportowych. Pracodawca zwykle pokrywa koszt zakupu takiej karty w całości lub w części z własnych środków lub ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wynika, że wolna od podatku jest wartość otrzymanych przez pracownika rzeczowych świadczeń sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Karta do klubów sportowych (np. karta Multisport) takim talonem jednak nie jest. Nie uprawnia posiadacza do wymiany na usługę lub towar, lecz umożliwia mu skorzystanie z oznaczonego świadczenia. Tak uznała np. Izba Skarbowa w Warszawie ?w interpretacjach z 30 kwietnia 2012 r. (IPPB4/415-124/12-2/JK3) i z 25 lipca 2011 r. (IPPB2/415-576/11-2/AS).
Część ceny pokryta przez pracodawcę ze środków firmy będzie więc świadczeniem rzeczowym, od którego pracodawca obliczy i pobierze zaliczkę na podatek dochodowy. Dofinansowanie przez pracodawcę jest bowiem dodatkowym przychodem dla pracownika z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Jeśli natomiast zakup karty byłby w całości sfinansowany z funduszu socjalnego zgodnie z ustawą ?o ZFŚS, to wówczas wartość świadczenia do 380 zł byłaby dla pracownika wolna od podatku dochodowego i wolna od wymiaru składek ubezpieczeniowych.
Przykład
Spółka z o.o. podjęła decyzję ?o zakupie dla pracowników kart wstępu do sieci klubów sportowych. Cena zakupu karty dla jednego pracownika wynosi miesięcznie 140 zł brutto (1680 zł rocznie). Pracownicy mogą korzystać z karty bez żadnych ograniczeń we wszystkich punktach, które ją honorują, ?np. wstęp na basen, siłownię czy do klubu fitness. Kartę sfinansowano w 50 proc. ze środków ZFŚS, ?a 50 proc. ceny pokrył pracownik.
W tym przypadku zakup karty jest częściowo (w 50 proc.) sfinansowany przez pracodawcę ze środków funduszu socjalnego, więc nie będzie składek ubezpieczeniowych i będzie ?miało zastosowanie zwolnienie ?z opodatkowania do kwoty 380 zł rocznie.
Należy zwrócić szczególną uwagę na treść art. 21 ust. 1 ?pkt 67 ustawy o PIT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia korzysta świadczenie w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jednak organy skarbowe zajmują inne stanowisko i uważają, że również częściowe dofinansowanie świadczeń rzeczowych lub pieniężnych ?z funduszu socjalnego jest wolne od podatku do wysokości limitu.
Taki pogląd wyrażono w interpretacji Izby Skarbowej ?w Warszawie z 17 maja 2011 r. (IPPB4/415-186/11-2/JS). ?W piśmie tym czytamy: „Biorąc pod uwagę (...) stanowiska Ministerstwa Finansów oraz dyrektorów izb skarbowych oraz przedstawiony przez wnioskodawcę na wstępie wniosku stan faktyczny, zdaniem wnioskodawcy sfinansowanie lub dofinansowanie pracownikom ze środków ZFŚS zbiorowych wycieczek oraz zbiorowych imprez ?o charakterze sportowo-rekreacyjnym lub kulturalno-oświatowym, poprzez przekazanie kwot dofinansowania na konto podmiotu świadczącego dofinansowywaną usługę (sprzedawcy biletów, karnetów, podmiotowi wynajmującemu salę, przewodnikowi wycieczki itp.) powinno korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT w sytuacji gdy kwota »przypadająca« na każdego pracownika biorącego udział w wycieczkach/imprezach nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł".
Przykład
Wróćmy do poprzedniego przykładu. Roczny koszt karty to 1680 zł, z czego z ZFŚS sfinansowane zostanie 840 zł. Oznacza to, że opodatkowana PIT będzie kwota 460 zł (840 zł - 380 zł). Składek nie będzie w tym przypadku w ogóle.
Gdyby natomiast pracodawca zakupił kartę z własnych środków ?i przekazał ją nieodpłatnie pracownikowi, to przychodem dla pracownika byłaby wartość brutto zakupionej karty.