Prawdopodobnie dziś Sejm uchwali nowelę ustawy o VAT, przewidującą 50-procentowe ograniczenia w odzyskiwaniu podatku od nabycia aut osobowych używanych równocześnie w biznesie i do celów prywatnych. Dzisiejsze pełne odliczenie od takich aut posiadających homologację ciężarową zniknie 1 kwietnia.
Wczoraj ekspertom i opozycji udało się przekonać posłów koalicyjnych i rząd, że wcześniejsze wprowadzanie ograniczeń narobiłoby sporo zamieszania. Wcześniej rząd uparcie opowiadał się za 14-dniowym vacatio legis nowych przepisów. A to oznaczałoby, że data ich wejścia w życie zależałaby głównie od tego, kiedy zostałyby opublikowane w Dzienniku Ustaw. Gdyby parlament szybko uporał się z uchwaleniem ustawy (a na to się zanosi), mogłaby wejść w życie np. 10 marca. To zaś mogłoby mieć niekorzystne skutki dla przedsiębiorców, nastąpiłoby w trakcie miesięcznego lub kwartalnego okresu rozliczeniowego.
– Pojawiłyby się wątpliwości, jak traktować VAT z faktur otrzymanych w tym miesiącu, ale przed wejściem w życie nowych przepisów – zauważa Marta Szafarowska, doradca podatkowy i ekspert Konfederacji Lewiatan. Twierdzi, że bardzo bogate orzecznictwo sądowe potwierdza zakaz dokonywania zmian w przepisach podatkowych w trakcie okresów rozliczeniowych.
Podobnie twierdzi doradca podatkowy Jerzy Martini. Zauważa, że do tej pory na ogół nowelizacje ustawy o VAT wchodziły pierwszego dnia kwartału kalendarzowego i dzięki temu podatnicy mogli stosować nowe zasady w pełnym okresie rozliczeniowy.
– Wprowadzenie tak istotnych zmian w trakcie okresu rozliczeniowego byłoby sprzeczne z konstytucyjną zasadą pewności prawa – twierdzi Martini.
Bez zmian ma pozostać termin, od którego będzie można odliczać połowę VAT od paliwa do samochodów używanych w biznesie. Będzie to 1 stycznia 2015 r.
Posłowie chcą też wprowadzić poprawkę dotyczącą ewidencji przebiegu pojazdów prowadzonej, gdy wykorzystuje się je wyłącznie do działalności gospodarczej. Według opinii ekspertów, takie ewidencje najwygodniej byłoby prowadzić w formie elektronicznej, ale zaproponowane przez rząd przepisy utrudniałyby to. Poprawka posła Pawła Arndta (PO) ma umożliwić takie nowoczesne rozwiązanie. Przypomnijmy, że prowadzenie ewidencji przebiegu ma być w nowych przepisach warunkiem pełnego odliczenia VAT od takich samochodów.