W świetle aktualnych interpretacji organów podatkowych, jeżeli akcja promocyjna skierowana będzie tylko do pracowników organizatora, to wówczas przysporzenie pracownika z tytułu nagrody należałoby potraktować jako przychód ze stosunku pracy, opodatkowany na zasadach ogólnych.

Załoga innych podmiotów...

Z kolei w odniesieniu do pracowników innych podmiotów, np.: pracowników kontrahenta organizatora akcji, należałoby uznać, że wartość nagrody jest przychodem z innych źródeł opodatkowanym na zasadach ogólnych. Wówczas po stronie podmiotu przekazującego nagrody powstałyby obowiązki informacyjne. Zgodnie z art. 42a ustawy o PIT organizator byłby w takim przypadku zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości przychodów. W terminie do końca lutego następnego roku podatkowego musiałby przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

...i przedsiębiorcy

W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą otrzymane przez nie nagrody powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych przewidzianych dla przychodów z działalności gospodarczej zwycięzcy. Jeżeli bowiem akcja promocyjna jest bezpośrednio związana z prowadzoną przez uczestników działalnością gospodarczą, to przychód powinien być rozpoznany przez zwycięzcę we własnym zakresie. Na organizatorze nie ciążyłyby ani obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne (PIT-8C).

Ostateczny konsument

Omówione zasady rozliczania konkursów i programów motywacyjnych dotyczą akcji promocyjnych organizowanych dla podmiotów dokonujących sprzedaży produktów organizatora, pracowników tych podmiotów bądź pracowników samego organizatora. Wnioski te nie będą mieć zastosowania w przypadku szerokiego określenia kręgu uczestników i skierowania akcji promocyjnej do ostatecznych konsumentów produktów organizatora (w tym także pracowników). W takim przypadku mamy do czynienia z konkursem i opodatkowaniem jego zwycięzców według zasad dla niego przewidzianych – jeżeli zachowany jest element rywalizacji. Warunkiem musi być jednak to, by akcja promocyjna była skierowana faktycznie do konsumentów zakupujących produkty organizatora, wśród których mogą znaleźć się też pracownicy organizatora (jeśli regulamin promocji tego nie zabrania).

—Magdalena Szczepańska jest konsultantką podatkową w ECDDP sp. z o.o.

—Grzegorz Wachołek jest kierownikiem działu podatku dochodowego w ECDDP sp. z o.o.

Jakie są konsekwencje różnych stanowisk fiskusa

W związku z rozbieżnościami w postrzeganiu akcji promocyjnych przez organy podatkowe warto zastanowić się nad ewentualnymi skutkami danej akcji w przypadku, gdy fiskus zakwestionuje daną ich kwalifikację przez organizatora. Jeżeli organizator potraktuje daną akcję promocyjną jako konkurs, to przy ewentualnym zakwestionowaniu takiego postępowania przez organ podatkowy przekazującemu nagrodę grozi zarzut niedopełnienia obowiązków informacyjnych (PIT-8C), a nie zarzut braku poboru podatku przez płatnika. Przy takim wariancie większym ryzykiem podatkowym obciążeni będą odbiorcy nagród, których podatek powinien być obliczony na zasadach ogólnych, a nie według stawki 10 proc. Natomiast w sytuacji, gdy organizator błędnie zakwalifikuje akcję jako program motywacyjny, narazi się na zarzut niedopełnienia obowiązków płatnika podatku zryczałtowanego.