Cel przekazania tzw. ekspozytorów jest jasny. Jest nim prezentacja towarów służąca wzbudzeniu zainteresowania nimi u klientów dystrybutora.

Biorąc pod uwagę, że przekazanie takie ma zazwyczaj charakter nieodpłatny, w praktyce towarzyszy mu wiele kwestii podatkowych zarówno z dotyczących VAT,  jak i podatku dochodowego. Wątpliwości dotyczą kwestii, czy przekazanie takich ekspozytorów jest czynnością opodatkowaną podatkiem towarów i usług oraz czy koszy związane z nieodpłatnym przekazaniem mogą być kosztem uzyskania przychodu. Ostatnio, niezależnie od siebie, oba te zagadnienia były przedmiotem wniosków o interpretacje.

Czynność nieodpłatna

W interpretacji wydanej 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach (IBPP2/443-454/13/WN) potwierdziła stanowisko podatnika, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie tablic ekspozycyjnych, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie do nieodpłatnego używania odbędzie się w związku z działalnością prowadzoną przez podatnika. W takim bowiem przypadku czynność nieodpłatnego oddania w użyczenie tablic ekspozycyjnych kontrahentom nie będzie stanowiła odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, ani nieodpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu w trybie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W celu osiągnięcia przychodów

Natomiast w interpretacji z 21 sierpnia 2013 roku wydanej przez Izbę Skarbową w Warszawie (IPPB5/423-404/13-3/AJ) w podobnym stanie faktycznym, czytamy, że wydatki na tablice i banery mogą zostać uznane za poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów zgodnie z ustawą o CIT. Warto zwrócić uwagę na stwierdzenie zawarte w interpretacji, zgodnie z którym wydatki poniesione na użyczane ekspozytory stanowią „klasyczny przykład wydatków na cele reklamowe, stanowiące element marketingu produktów (ewentualnie marki)".

Jasna opinia organów

To, że podatnicy występują z wnioskami o interpretacje w takich sprawach, wskazuje, że nadal w praktyce jest sporo pytań w zakresie wydatków na reklamę i reprezentację. Cieszy natomiast, że fiskus coraz częściej przyznaje rację podatnikom i akceptuje zarówno brak VAT na nieodpłatnych przekazaniach elementów wspierających marketing danego produktu oraz że uznaje za koszt uzyskania przychodu wydatki poniesione na nieodpłatnie przekazywane ekspozytory, tablice czy banery. Jasne stanowisko różnych izb skarbowych będzie z pewnością przydatną wskazówka dla innych podatników przy podejmowaniu podobnych działań marketingowych.