Większość przepisów rozporządzenia ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących zaczęła bezwzględnie obowiązywać 1 kwietnia br. Ale nie wszystkie. Prawodawca wprowadził bowiem okres przejściowy (do 30 września), który miał umożliwić podatnikom przygotowanie się do nowych rozwiązań. W efekcie, od dzisiaj podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych, którzy stosują kasy rejestrujące, muszą wdrożyć nowe procedury.

Jeden z obszarów, który uległ istotnej modyfikacji, to ewidencjonowanie zwrotów towarów oraz zaistniałych oczywistych pomyłek, które uprzednio zostały zarejestrowane tym urządzeniem. Poprzednie regulacje w tym zakresie nie przewidywały żadnych obowiązujących procedur, czy też wymaganych form rejestrowania takich zdarzeń. Akceptowaną przez organy podatkowe praktyką było więc, że podatnicy dokumentowali dokonane zwroty oraz zaistniałe pomyłki za pomocą prowadzonego zeszytu korekt, najczęściej z jednoczesnym załączeniem oryginału paragonu fiskalnego, w sposób pozwalający na jednoznaczne stwierdzenie przyczyny korekty. Reguły te uległy obecnie znacznemu sformalizowaniu. Nadal bowiem zasadą jest, że za pomocą kasy rejestrującej nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, jednak obowiązujący stan prawny nakłada na podatnika stosującego kasę wymóg prowadzenia odrębnych ewidencji zwrotów oraz oczywistych pomyłek. Co więcej, rozporządzenie ustala również ich wymaganą treść. W świetle § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

- datę sprzedaży,

- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie nazwy,

- termin dokonania zwrotu lub reklamacji,

- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

- zwracaną kwotę brutto oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Kolejna zmiana to konieczność ewidencji oczywistych pomyłek. Otóż, w myśl § 3 ust. 5 rozporządzenia, w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

- błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego) oraz

- krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki i dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której ona nastąpiła.

W takim przypadku podatnik jest także obowiązany do tego, aby zaewidencjonować przy zastosowaniu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości.

Warto zauważyć, że wartości wykazane w tych ewidencjach w sposób bezpośredni wpływają na ustalenie wartości podstawy opodatkowania oraz podatku należnego za dany okres rozliczeniowy. W efekcie, chociaż przepisy nie mówią o tym wprost, należałoby przyjąć, że ewidencje zwrotów i reklamacji oraz oczywistych pomyłek ze względów praktycznych powinny być prowadzone za poszczególne okresy rozliczeniowe. Niewątpliwie usprawni to ustalenie wykazywanej w deklaracji podatkowej wartości podstawy opodatkowania oraz podatku należnego.

Autor jest doradcą podatkowym