- Wykonuję nadzór konserwatorski nad pracami realizowanymi na obiektach i przedmiotach uznanych za zabytkowe. Chodzi o prace takie jak np. prace ciesielskie czy drobne naprawy. Czy czynności takie uprawniają mnie do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej? – pyta czytelnik.
Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli będącej załącznikiem nr 3 do ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (DzU nr 144, poz. 930 ze zm.; dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku), w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do tej ustawy i przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tej tabeli.
Załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku, tj. tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, w części I, w poz. 69, jako działalność usługową oraz wytwórczo-usługową podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej, wymienia konserwację i naprawę przedmiotów zabytkowych i artystycznych.
Przy czym w poz. 69 załącznika nr 4 do tej ustawy, zawierającego „Charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej" wskazano, że konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych to wykonywanie prac konserwatorskich i napraw wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe: obrazów, ram, rzeźb, mebli, przedmiotów muzealnych, broń, zbroje, zegary, tkaniny, strojów oraz inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi.
Organy podatkowe twierdzą, że z treści tego zapisu jednoznacznie wynika, że dopuszczalne jest wykonywanie prac konserwatorskich i napraw wszelkiego rodzaju oraz czynności towarzyszących, niezbędnych do całkowitego wykonania świadczonej usługi.
Uznają jednak, że nie ma podstaw prawnych do tego, aby w ramach takiej działalności gospodarczej, opodatkowanej w formie karty podatkowej, wykonywać czynności związane z samym tylko nadzorem konserwatorskim (jako odrębną od samej konserwacji usługą) w miejscu prowadzenia prac konserwatorskich innego podmiotu.
Powołują się na to, że opodatkowanie w formie karty podatkowej jest preferencyjną formą opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez podatników z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i może być stosowane wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, wskazanych w ustawie o zryczałtowanym podatku.
W kwestii, jaka została opisana w pytaniu, wypowiedziała się Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 27 marca 2013 r. (IBBI/1/415-5/13/WRz). Stwierdziła w niej, że w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej usługowej w zakresie wykonywania prac konserwatorskich, działalność ta może być opodatkowana w formie karty podatkowej jedynie w przypadku, gdy podatnik świadczy te usługi konserwatorskie (oraz wykonuje związane z nimi prace towarzyszące). Podatku w formie karty nie może już natomiast płacić podatnik, który nadzoruje tego typu prace prowadzone przez inne podmioty czy też wyłącznie sprzedaje tym podmiotom programy konserwatorskie.
W interpretacji podkreślono także, że jeśli podatnik, oprócz usług konserwatorskich w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych, będzie wykonywać usługi wyłącznie w zakresie tzw. nadzoru konserwatorskiego, to nie będzie miał możliwości skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej.