Zgodnie z wolą ustawodawcy rewolucyjne zmiany przewidziane w ustawie z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw zaczynają obowiązywać w dwóch terminach.
Pierwsza, mniejsza transza wchodzi w życie 1 kwietnia i zawiera kilkanaście przepisów. Najistotniejsze zmiany to m.in. nowa definicja terenów budowlanych i działalności gospodarczej, modyfikacja zasad opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów, a także importu, eksportu czy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Według nowej definicji, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Gdy takiego planu nie ma, to zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wprowadzenie przez ustawodawcę legalnej definicji tego pojęcia pozwoli usunąć wątpliwości, jaki jest zakres zwolnienia przewidzianego dla terenów niezabudowanych (art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy o VAT).
Na strategie promocyjne i marketingowe wielu firm w istotny sposób wpłyną modyfikacje zasad rozliczania nieodpłatnych przekazań towarów.
Z początkiem kwietnia z kategorii towarów, których nieodpłatne przekazanie nie powoduje obowiązku zapłaty VAT, między innymi znikną drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Pozostaną w niej tylko próbki i prezenty o małej wartości.
Ta niekorzystna zmiana ma służyć lepszemu dostosowaniu polskich przepisów do regulacji Unii. W praktyce duża część drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych przekazywanych za darmo nadal będzie podlegała preferencji podatkowej. Przekazania te będą się bowiem mieścić w definicji prezentów o małej wartości. Niestety – pomimo zapowiedzi – limity prezentów o małej wartości nie zostały podwyższone i wynoszą 100 zł (z ewidencją) i 10 zł.
podstawa prawna: ustawa z 7 grudnia 2012 r. DzU z 9 stycznia 2013 r., poz. 35