Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują znowelizowane przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia wyrobów węglowych na cele opałowe. W znowelizowanej ustawie z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przewidziano liczne zwolnienia z opodatkowania.

Jedno z nich, określone w art. 31a ust. 2 pkt 9, obejmuje zużycie wyrobów węglowych przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji (w formie papierowej lub elektronicznej) umożliwiającej ustalenie podstawowych danych dotyczących wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy.

Podatnicy mają wątpliwości

Zwolnienie dla podmiotów, które wdrożyły systemy prowadzące do osiągania celów z zakresu ochrony środowiska, mogłoby mieć znaczenie dla dużego grona podatników. Jednak praktyczna możliwość jego zastosowania jest ograniczona z uwagi na niepewność podatników co do tego, których systemów ochrony środowiska dotyczy zwolnienie z akcyzy.

Organy podatkowe oraz materiały pomocnicze z prac Sejmu wskazywały wprawdzie, że systemem takim jest Europejski System Handlu Emisjami (EU ETS), jednak kwestia zastosowania zwolnienia w odniesieniu do innych systemów środowiskowych stosowanych w przedsiębiorstwach nie została dotychczas dostatecznie wyjaśniona.

Niekorzystne stanowisko fiskusa

Krokiem w kierunku lepszego doprecyzowania istniejących przepisów może być interpretacja wydana przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy 29 marca 2012 r. (ITPP3/443-7a/12/AT).

W stanie faktycznym będącym podstawą do jej wydania podatnik dokonał inwestycji (m.in. modernizacja kotłowni i zamontowanie układu odpylania), które ograniczyły stopień oddziaływania jego przedsiębiorstwa na środowisko. Choć w opinii podatnika zrealizowanie inwestycji dawało mu prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego dla przedsiębiorstw, w których wdrożono systemy ochrony środowiska, organ podatkowy wyraźnie wskazał, że jego inwestycja nie jest systemem pozwalającym na zastosowanie zwolnienia.

Z lakonicznego uzasadnienia organu wydaje się wynikać, że zwolnieniem z opodatkowania podatkiem akcyzowym objęte są tylko niektóre systemy środowiskowe, których zasady funkcjonowania zostały szczegółowo określone w odrębnych przepisach prawnych. Co ciekawe, według organu systemem takim jest, oprócz wspomnianego wcześniej EU ETS, System Ekozarządzania i Audytu (EMAS).

Rozwiązanie dla przedsiębiorców

EMAS jest dobrowolnym systemem przeznaczonym dla podmiotów, które chcą wdrożyć standardy ochrony środowiska wyższe od tych, które obowiązkowo nakładają przepisy z zakresu ochrony środowiska. Podmioty zarejestrowane w EMAS korzystają z licznych udogodnień (m.in. są preferencyjnie traktowane przy wypełnianiu niektórych zobowiązań związanych z ochroną środowiska).

Dlatego, jeżeli niekorzystne stanowisko wyrażone przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy (według którego nie każdy system ochrony środowiska stanowi podstawę do zastosowania zwolnienia z akcyzy) zostanie potwierdzone również w innych interpretacjach podatkowych, wprowadzenie EMAS może być interesującym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy będą chcieli skorzystać z omawianego zwolnienia z akcyzy od wyrobów węglowych.

Atrakcyjność systemu EMAS zwiększa dodatkowo to, że w innej interpretacji podatkowej organ podatkowy uznał, że prawa do zastosowania zwolnienia z akcyzy nie daje norma ISO 14001 (interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi z 24 kwietnia 2012 r., IPTPP3/443A-25/12-3/KK). Ponieważ oba te systemy środowiskowe wykazują duże podobieństwo (treść normy ISO jest częścią rozporządzenia EMAS), podmioty, które wdrożyły w swoich przedsiębiorstwach ISO 14001 i chcą skorzystać ze zwolnienia zużycia wyrobów węglowych z podatku akcyzowego, mogą być szczególnie zainteresowane przystąpieniem do EMAS.

Paulina Szwed jest starszym konsultantem w Zespole Podatków Pośrednich Działu Prawnopodatkowego PwC

Jakub Kozłowski jest konsultantem w Zespole Podatków Pośrednich Działu Prawnopodatkowego PwC