Lato to czas prosperity dla wielu przedsiębiorstw. Nie żałują więc pieniędzy na promocję.

– W czasie wakacji reklamują się głównie firmy handlujące artykułami spożywczymi, np. lodami i napojami – mówi Michał Daniluk, członek zarządu OMD. – Ale inne branże też nie próżnują, lato to bowiem dobry okres do zbudowania marki produktu i znalezienia nowych klientów. Osoby przebywające na wakacjach są z reguły pozytywnie nastawione do życia, dlatego firmy chętnie promują się w miejscowościach turystycznych – tłumaczy.

Jak można rozreklamować firmę i jej produkty?

Przekazywane potencjalnym klientom próbki towarów nie podlegają VAT

– Najczęściej przedsiębiorcy sponsorują wydarzenia kulturalne (koncerty, festiwale) albo zawody sportowe (biegi, turnieje siatkówki plażowej) – opowiada Daniluk. – Oczywiście dobrą formą promocji jest rozdawanie swoich produktów bądź gadżetów z logo firmy, np. zależnie od pogody – parawanów albo płaszczyków przeciwdeszczowych.

Jak rozliczyć promocyjne akcje?

– Wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów – mówi Marcin Sobieszek, doradca podatkowy w ATA Finance. – Może to zrobić zarówno firma, która wykupuje powierzchnię reklamową w czasie imprezy kulturalnej lub sportowej, jak i rozdająca na plaży gadżety. Trzeba jednak pamiętać, że z podatkowych kosztów wyłączona jest reprezentacja, czyli budowanie wizerunku firmy przez wystawne działania. Fiskus może więc zakwestionować odliczenie wydatków na prezenty, które w powszechnej opinii są luksusowe.

Szkopuł w tym, że granica między reklamą a reprezentacją jest dość płynna. Jasnych wskazówek nie dają też interpretacje organów skarbowych. Jak podkreśliła Izba Skarbowa w Warszawie, to sam przedsiębiorca musi każdorazowo dokonać kwalifikacji wydatków, uwzględniając całokształt działalności, wartość przekazywanych upominków, krąg obdarowanych oraz okoliczności wręczania prezentów (nr IPPB1/415-1097/10-2/ES).

Fiskus przyznaje jednak, że gadżety o niewielkiej wartości, opatrzone logo i wydawane masowo, nie mają charakteru reprezentacyjnego (interpretacja IS w Poznaniu, nr ILPB3/423-307/11-2/EK).

Przedsiębiorcy obdarowujący potencjalnych klientów muszą też pamiętać o VAT.

– Przekazywane w celach promocyjnych towary trzeba opodatkować – wyjaśnia Marcin Sobieszek. – Wyjątkiem są drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości (do 100 zł, jeśli jest prowadzona ewidencja obdarowanych osób lub do 10 zł bez takiej ewidencji) oraz próbki, czyli towary przekazywane w celu zaprezentowania cech produktu.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.wojtasik@rp.pl