Z odpowiedzi resortu na pytanie „Rz" wynika, że negocjacje umowy z tym krajem zakończyły się w grudniu 2011 r. Rząd nie chce jednak na razie zdradzać przyjętych postanowień.

– Planuje się, że ceremonia podpisania protokołu odbędzie się w najbliższym czasie – mówi Wiesława Dróżdż, rzecznik Administracji Podatkowej MF.

– Zmiany wpisują się w politykę Ministerstwa Finansów zmierzającą do uszczelniania bazy traktatowej poprzez eliminowanie niekorzystnych postanowień umownych, w szczególności wykorzystywanych w agresywnym planowaniu podatkowym i prowadzących do podwójnego nieopodatkowania poszczególnych kategorii dochodów – dodaje.

W najnowszym numerze Biuletynu Skarbowego (2/2012) resort informuje, że obecnie prowadzi prace związane ze zmianą kilkudziesięciu traktatów międzynarodowych.

– Uzgodnienie protokołu zmieniającego umowę z Luksemburgiem z 1995 r. było wysoko na liście negocjacyjnych priorytetów Ministerstwa Finansów. Jest pewne, że jedną z przyjętych zmian będzie rozszerzenie zakresu stosowania metody proporcjonalnego zaliczenia, tak aby objęła ona również podatek od dywidend – uważa dr Janusz Fiszer, partner w PwC i docent Uniwersytetu Warszawskiego.

Polska zamierza zmienić kilkadziesiąt umów podatkowych z innymi krajami

Jak wyjaśnia, dotychczasowe brzmienie art. 24 ust. 1 lit. b) przewiduje stosowanie tej metody tylko do podatków pobranych od odsetek i należności licencyjnych. W konsekwencji dywidendy wypłacane przez spółki luksemburskie polskim wspólnikom lub akcjonariuszom, jako podlegające opodatkowaniu w Luksemburgu, były zwolnione z podatku w Polsce. W przypadku osób fizycznych kwota dochodu z tego tytułu mogła mieć jedynie pośredni wpływ na zwiększenie tzw. stopy opodatkowania stosowanej do pozostałego dochodu danej osoby, osiąganego z innych źródeł.

– Tego typu konstrukcja była bardzo często wykorzystywana w międzynarodowym planowaniu podatkowym, gdyż umożliwiała przy spełnieniu pewnych warunków uniknięcie w Polsce opodatkowania dochodu z tytułu dywidend – dodaje dr Fiszer.

Inną zmianą, której można się spodziewać, jest obniżenie maksymalnej stawki daniny pobieranej „u źródła" od wypłacanych transgranicznie odsetek od pożyczek (art. 11 ust. 2 ) oraz należności licencyjnych (art. 12 ust. 2) z obecnych 10 proc. do 5 proc. Byłoby to konsekwencją przyjętej przez MF polityki traktatowej.