Jeśli wartość upominku przekracza 200 zł, obdarowany musi doliczyć go do innych przychodów w zeznaniu rocznym i opodatkować. Darczyńca powinien zaś poinformować fiskusa o upominku (na druku PIT-8C składanym do końca lutego następnego roku).

Firma, która przekazuje prezenty kontrahentom, musi się też zastanowić, czy może zaliczyć wydatki na ich zakup (bądź wytworzenie) do kosztów podatkowych. Nie da się tego zrobić, jeśli obdarowując klientów, chce zbudować swój pozytywny wizerunek. Jest to bowiem wyłączona z kosztów reprezentacja. Lepiej jeśli przekazuje gadżety reklamowe. Wydatki na promocję można bowiem bez ograniczeń zaliczać do kosztów.

Do reklamy możemy zaliczyć prezenty, które rozdajemy masowo

Szkopuł w tym, że granica między reklamą a reprezentacją jest bardzo cienka. Jak pisaliśmy w „Rz" z 16 listopada, tak naprawdę sposób rozliczenia prezentów zależy od okoliczności, w jakich są przekazywane. W jednej branży dany prezent może być potraktowany jako coś ekskluzywnego, w innej jest zwykłym gadżetem promocyjnym. Ważne jest też to, czy znajduje się na nim logo darczyńcy. Z reguły opatrzenie firmowym znakiem powoduje, że upominek przestaje być okazały i wystawny, co jest cechą reprezentacji. Z niektórych interpretacji wynika jednak, że nawet towary z logo mogą mieć reprezentacyjny charakter (np. interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPB4/423-178/11-2/DS). Będzie tak wówczas, gdy mają dużą wartość i są przekazywane w celu uhonorowania wybranych kontrahentów.

Reasumując, firma powinna ocenić, czy wręcza prezenty po to, aby zachęcić klientów do zakupów (reklama), czy też chce zbudować swój pozytywny obraz poprzez wystawne działania (reprezentacja). Jak podkreśliła IS w Warszawie, podatnicy sami muszą każdorazowo zakwalifikować wydatki, uwzględniając całokształt działalności, wartość upominków, krąg obdarowanych oraz okoliczności wręczania prezentów (interpretacja nr IPPB1/415-1097/10-2/ES).

Zobacz serwisy:

» Dobra Firma » Podatki i księgi » Podatek dochodowy » PIT i CIT » Przychody » Nieodpłatne świadczenia

» Dobra Firma » Podatki i księgi » Podatek dochodowy » PIT i CIT » Koszty » Co można wrzucić w koszty » Reklama i reprezentacja

Zobacz też poradnik » Jak rozliczyć świąteczne wydatki