Czy jeśli o przydziale nagród decydują jeszcze inne elementy niż losowanie, nadal jest to gra losowa?

Aby można było uznać dane przedsięwzięcie za grę losową (loterię), na pewno niezbędnym jej elementem jest przypadek decydujący o jej wyniku. Bez przypadku nie ma gry losowej.

Przypadek nie musi być jednak jedynym elementem decydującym o wygranej w grze losowej (choć powinien mieć znaczenie przesądzające), tak samo i wystąpienie przypadku jako jednego z elementów wstępnych czy też poprzedzających konkurs (o innych niż przypadek kryteriach wygranej) nie czyni z niego gry losowej.

Co wynika z orzecznictwa

Na te kwestie zwraca się uwagę w orzecznictwie. Przykładowo w wyroku z 5 grudnia 2001 (II SA 2648/00) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził: „wprowadzenie różnych elementów dodatkowych (np. elementu wiedzy czy zręczności), mających stworzyć pozory braku losowości, nie pozbawia gry charakteru losowego, jeśli w konsekwencji wynik całej gry zależy od przypadku”.

Sam wszakże element przypadku pojawiający się przy danym przedsięwzięciu nie powoduje, że mamy do czynienia z grą losową. Gdyby było inaczej, to już od lat kontrolerzy skarbowi pojawialiby się na skoczniach narciarskich nie po to, by szukać ewentualnych reklam internetowych bukmacherów na plastronach skoczków, lecz po to, by opodatkować organizatora podatkiem od gier. W końcu wynik zawodów (a już na pewno gdy nie wygrywali nasi) był uzależniony od tego, że komuś lepiej powiało pod narty. Przypadek, ślepy los.

A jednak nikt nie myśli o traktowaniu tej sytuacji jako gry losowej. Jak wskazuje się w orzecznictwie sądowym: „za grę losową uważa się taką, w której sprawność fizyczna i umysłowa gracza nie ma wpływu na jej wynik. To znaczy, że zarówno gracz dokonujący najgorszego wyboru opcji w grze, jak i ten wybierający najlepiej mają jednakową średnią szansę na wygraną, ponieważ gra jest zależna jedynie od przypadku” (wyrok NSA z 10 lutego 1998, II SA 1260/97).

Zatem wszędzie tam, gdzie inne niż los elementy (np. wiedza, umiejętności, wola uczestników) mogą mieć  znaczenie dla wygranej danego uczestnika, nie mamy do czynienia z grą losową.

Dwie sytuacje...

Moim zdaniem przedsiębiorca organizujący konkurs o charakterze promocyjnym może posłużyć się przypadkiem choćby po to, aby wybrać potencjalnych uczestników konkursu. Nie jest grą losową konkurs, do którego potencjalni kandydaci zostali wyłonieni w drodze losowania. Znaczenie może tu jednak mieć to, czy mamy do czynienia z:

1) przedsięwzięciem dwuetapowym (wieloetapowym), gdzie przystąpieniem do konkursu jest już samo nabycie towaru czy też usługi objętej promocją – pierwszy etap kończy się losowaniem spośród uczestników konkursu, a na drugim (ostatnim) etapie wymaga się od uczestników wykazania się wiedzą bądź pewnymi umiejętnościami;

2) przedsięwzięciem, w którym określone osoby (które nabyły jakiś towar czy też usługę) dopiero po ich wylosowaniu mają możliwość uczestniczenia w konkursie (za swoją zgodą), w którym należy wykazać się pewną wiedzą bądź umiejętnościami.

...i różne ryzyko

W  pierwszej sytuacji jest większe ryzyko uznania całego przedsięwzięcia za grę losową (np. loterię promocyjną), ze względu na to, że uzyskanie nagród jest głównie uzależnione od przypadku. Może to zależeć od poziomu trudności zadania konkursowego.

W drugiej sytuacji nabycie towarów lub usług nie jest równoznaczne z uczestnictwem w konkursie. Tak będzie, jeśli wyłoniony przez organizatora do udziału w konkursie (np. w drodze losowania) zgodzi się na to i następnie odpowie poprawnie na pytania lub wykona określone zadania konkursowe. Tutaj bowiem ostatecznie otrzymanie nagrody nie będzie zależało od przypadku.

Element przypadku pojawi się jedynie na etapie kwalifikowania do konkursu. Samo otrzymanie nagrody będzie zależało od zgody uczestnika na udział w konkursie i od pomyślnego wykonania zadania konkursowego.

Tu element losowości nie ma decydującego znaczenia dla wygrania nagród. Daje szansę, lecz nie przesądza o ich uzyskaniu. To natomiast – jak się wydaje – powoduje, że dane przedsięwzięcie (w ramach którego wydawane są nagrody) nie może być kwalifikowane jako gra losowa.

Samej szansy na uczestnictwo w konkursie, która nie wiąże się z niczym konkretnym, nie można postrzegać jako nagrody (wygranej). Losowanie potencjalnych uczestników nie jest zatem grą losową.

Czytaj też artykuły:

 

Zobacz więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Podatki i księgi

»

Podatek dochodowy

»

PIT i CIT

»

Nagrody i sprzedaż premiowa