Nasza spółka z o.o. pierwszy raz będzie ubiegać się o zamówienia publiczne. W związku z tym musimy ponieść wydatki na przygotowanie oferty. Czy będziemy mogli je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, tylko jeśli wygramy i sprzedamy gminie oferowane przez naszą spółkę towary?
Wydatki związane z udziałem w przetargu może uwzględnić w rozliczeniach podatkowych zarówno firma, która go wygrała, jak i pozostali jego uczestnicy. Wynika to z ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów, która zawarta jest w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Mówi on, że są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy (katalog ten nie zawiera jednak żadnych przepisów dotyczących wydatków związanych z udziałem w przetargach).
Art. 15 ust. 1 nie uzależnia więc zaliczenia wydatku do kosztów od uzyskania przychodu, wystarczy, że podatnik działał w takim celu. Potwierdzają to liczne wyroki sądów administracyjnych, np. orzeczenia NSA: z 12 listopada 1996 (SA/Ł 1131/95) oraz z 13 maja 1998 (SA/Sz 1354/97).
Co istotne, prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z udziałem w przetargu potwierdzają odpowiedzi fiskusa na pytania podatników. Przykładem są interpretacje Izby Skarbowej w Warszawie z 16 marca 2011 (IPPB5/423-122/11-3/RS i IPPB5/423-122/11-4/RS).
Obie dotyczą spółki akcyjnej, która zajmuje się m.in. wydawaniem publikacji tematycznych i folderów reklamowych. W związku z udziałem w przetargach spółka ta ponosi różne wydatki dotyczące np. opracowania ofert, wydruku materiałów przedstawiających jej dorobek i ofertę, stworzenia katalogów i prezentacji multimedialnych, obsługi prawnej w zakresie prawa zamówień publicznych.
Izba potwierdziła, że spółka może zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wyniku przetargu. Trzeba jedynie pamiętać o ich właściwym udokumentowaniu. Izba wyjaśniła, że nie zawsze możliwe jest wskazanie ścisłego związku między wydatkiem i przychodem, a czasem nie da się nawet sprawdzić, na ile podjęte działania były skuteczne.
Przykładem są wydatki na promocję i reklamę. Mimo to nie ma wątpliwości, że takie wydatki są kosztem podatkowym, bo są ponoszone w celu uzyskania przychodu.
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»