Ale w zamian za to daje gwarancje. Podatnik zyskuje bowiem pewność, że uzyskana decyzja ministra finansów potwierdza, że przyjęte metody ustalania cen w transakcjach między podmiotami powiązanymi nie zostaną zakwestionowane w późniejszym czasie. Jednym słowem fiskus zaakceptuje jako rynkowy ten poziom cen, jaki wynika z uzgodnionej przez podatnika metodologii.
[srodtytul]Najpierw należność…[/srodtytul]
Wszczęcie postępowania dotyczącego zawarcia porozumienia następuje na wniosek podmiotu krajowego. Trzeba go skierować do ministra finansów. I zapłacić.
[b]Wniosek o uznanie prawidłowości stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi podlega opłacie wpłacanej na rachunek resortu finansów w ciągu siedmiu dni od złożenia wniosku.[/b]Wysokość opłaty wynosi 1 proc. wartości transakcji będącej przedmiotem porozumienia, przy czym:
- dla porozumienia jednostronnego dotyczącego wyłącznie podmiotów krajowych wynosi nie mniej niż 5000 i nie więcej niż 50 000 zł,
- dla porozumienia jednostronnego dotyczącego podmiotu zagranicznego – nie mniej niż 20 000 zł i nie więcej niż 100 000 zł,
- dwustronnego lub wielostronnego – nie mniej niż 50 000 zł i nie więcej niż 200 000 zł.
Ustalenie stawki minimalnej ma być barierą przed angażowaniem administracji podatkowej do zawierania porozumień w sprawach błahych z gospodarczego punktu widzenia.
[srodtytul]… potem pytanie[/srodtytul]
Przy zawieraniu porozumienia jednostronnego negocjacje prowadzi podmiot krajowy z ministrem finansów. Natomiast przy porozumieniach dwustronnych i wielostronnych – również konkretne władze dwóch lub więcej krajów.
Porozumienie obejmuje nie tylko transakcje, jakie będą dokonane po złożeniu wniosku o zawarcie porozumienia. Może dotyczyć również transakcji, które rozpoczęto przed dniem złożenia wniosku. Nie wszystkie jednak mogą być objęte porozumieniem. Możliwości tej nie ma w odniesieniu do transakcji, które w dniu złożenia wniosku:
- znajdują się w trakcie realizacji,
- objęte są postępowaniem podatkowym, kontrolą podatkową, postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej lub postępowaniem przed sądem administracyjnym.
Przed złożeniem wniosku o zawarcie porozumienia podmiot krajowy może wystąpić do ministra finansów o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości. Może pytać o celowość zawierania porozumienia, wybranej metody ustalania ceny transakcyjnej i zasady jej stosowania, zakresu niezbędnych informacji, które powinny być przekazane we wniosku, czy trybu i przypuszczalnego terminu zawarcia porozumienia.
Ponieważ przepisy nie określają formy takiego uzgodnienia, wydaje się, że może być ona zarówno pisemna, jak i ustna
– w trakcie spotkania. Istotne jest jedynie to, aby w tym czasie strony uzgodniły, czy przedłożone dokumenty wystarczą do wydania przez ministra finansów decyzji.
[srodtytul]Co będzie potrzebne[/srodtytul]
Na wnioskodawcy spoczywają określone obowiązki. W myśl art. 20f [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?id=176376]ordynacji podatkowej [/link][b]obowiązany jest on do przedstawienia przede wszystkim propozycji stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej[/b], a w szczególności wskazania jednej z metod, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepisy te wskazują metodę porównywalnej ceny niekontrolowanej, ceny odprzedaży, rozsądnej marży oraz zysku transakcyjnego.
Samo wskazanie metody ustalania ceny to za mało. Trzeba jeszcze podać opis sposobu stosowania proponowanej metody w odniesieniu do transakcji, która ma być przedmiotem porozumienia, a w szczególności do wskazania zasad kalkulacji ceny transakcyjnej, prognoz finansowych, na których opiera się kalkulacja ceny transakcyjnej oraz analizy danych porównawczych, jakie wykorzystano do kalkulacji ceny transakcyjnej.
Wnioskodawca powinien też przedstawić okoliczności mogące mieć wpływ na prawidłowe ustalenie ceny transakcyjnej, a w szczególności:
- rodzaj, przedmiot i wartość transakcji, która ma być przedmiotem porozumienia,
- opisu przebiegu transakcji, w tym analizy aktywów, funkcji i ryzyka stron transakcji, a także opisu przewidywanych przez strony transakcji kosztów związanych z transakcją oraz opisu strategii gospodarczej stron transakcji i innych okoliczności, jeżeli ta strategia lub okoliczności mają wpływ na cenę przedmiotu transakcji,
- danych dotyczących sytuacji gospodarczej w branży, w której prowadzi działalność wnioskodawca, w tym danych dotyczących operacji gospodarczych zawieranych przez podmioty niepowiązane, które wykorzystano do sporządzenia kalkulacji ceny transakcyjnej,
- struktury organizacyjnej i kapitałowej wnioskodawcy oraz podmiotów z nim powiązanych, które są stroną transakcji, oraz opisu stosowanych przez podmioty powiązane zasad rachunkowości finansowej.
Potrzebne będą też dokumenty mające istotny wpływ na wysokość ceny transakcyjnej, a w szczególności teksty umów, porozumień i innych dokumentów wskazujących na zamiary stron transakcji.
[b]Nie obejdzie się też bez przedstawienia propozycji okresu obowiązywania porozumienia[/b], a także wykazu podmiotów powiązanych, z którymi ma być dokonywana transakcja, wraz z ich zgodą na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów dotyczących transakcji i złożenia niezbędnych wyjaśnień.
[srodtytul]Wątpliwości będą wyjaśniane[/srodtytul]
W razie istnienia wątpliwości dotyczących wybranej przez wnioskującego metody ustalania ceny transakcyjnej i zasad jej stosowania lub wątpliwości do treści dokumentów załączonych do wniosku, minister finansów zwróci się o wyjaśnienie tych wątpliwości lub przedłożenie dokumentów uzupełniających.
W tym celu mogą być organizowane spotkania uzgodnieniowe. Sporządza się z nich protokół. Przebieg takiego spotkania może być też utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych.
Postępowanie w sprawie o uznanie prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej minister finansów kończy, wydając decyzję.
[ramka][b]Jak długo trzeba czekać[/b]
Czas trwania postępowania określają przepisy. Każde z postępowań powinno być zakończone bez zbędnej zwłoki, przy czym:
- w przypadku porozumień jednostronnych nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia wszczęcia postępowania,
- przy dwustronnych – nie później niż w ciągu roku od wszczęcia,
- przy wielostronnych – nie później niż w ciągu 18 miesięcy od wszczęcia postępowania. [/ramka]
[ramka][b]Decyzja nie jest wydawana na zawsze[/b]
Decyzja w sprawie porozumienia obowiązuje jedynie przez ściśle określony w niej czas, po czym porozumienie wygasa. Termin obowiązywania ustalany jest indywidualnie. Nie może on jednak być dłuższy niż pięć lat.
Termin też może być przedłużony na kolejne pięcioletnie okresy. W tym celu podmiot powiązany powinien złożyć wniosek nie później niż na sześć miesięcy przed upływem terminu – jeżeli kryteria uznanej w decyzji metody ustalania ceny transakcyjnej nie uległy zmianie.[/ramka]