Ustawodawca w dalszym ciągu usiłuje zapewnić taki system obrotu, który z jednej strony byłby szczelny i nie pozwalał na nadużycia, a z drugiej da odpowiednie narzędzia do ręki sprzedawców, tak aby mogli oni zapobiegać sytuacjom, w których nieuczciwość nabywców ostatecznie prowadzi do obciążenia sprzedawcy

[srodtytul]Dane na oświadczeniu[/srodtytul]

Dlatego w art. 89 ust. 6 pkt 1 i ust. 8 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270]ustawy akcyzowej[/link] doprecyzowany został wymóg podawania na oświadczeniach o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego danych nabywcy z uściśleniem, że chodzi o takie dane, jak: nazwa, adres siedziby lub zamieszkania, NIP i REGON w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a w przypadku osób fizycznych – imię i nazwisko, numer dowodu osobistego, NIP, PESEL.

Zgodnie z nowym art. 89 ust. 15 pkt 1 lit. g dane, o których tu mowa, należy również wskazać w miesięcznych zestawieniach składanych do organów celnych.

Doprecyzowano też art. 89 ust. 10 określający sytuacje, w których sprzedawca ma obowiązek zastosować do sprzedaży stawkę podstawową (niepreferencyjną) bądź odmówić sprzedaży. Oprócz przejrzystego uszeregowania przypadków już przewidzianych dodano dwa nowe:

[wyimek]Opodatkowanie olejów smarowych przeznaczonych na cele inne niż napędowe lub opałowe jest niezgodne z dyrektywą energetyczną. Jednak minister finansów uporczywie stoi na stanowisku, że taka niezgodność nie występuje[/wyimek]

- kiedy adres dostawy jest inny niż adres wskazanego w oświadczeniu urządzenia grzewczego, a także

- kiedy ilość i rodzaj nabywanych wyrobów są inne niż wskazane w oświadczeniu.

Zupełnie inny charakter ma zmiana wprowadzona w dodanym do art. 89 ust. 8a. Przepis ten daje niektórym instytucjom (takim jak jednostki Sił Zbrojnych, szkoły, zakłady opieki zdrowotnej) możliwość złożenia zbiorczego oświadczenia o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego.

Oświadczenie takie może być składane w umowie, pod warunkiem określenia ilości nabywanego oleju, przekazania kopii umowy organowi celnemu oraz potwierdzania każdej sprzedaży fakturą.

[srodtytul]Paliwa opałowe[/srodtytul]

Dotychczas art. 88 ust. 3 pkt 1 i ust. 4 przewidywał sankcyjne określanie podstawy opodatkowania olejów opałowych sprzedawanych ze zbiorników pojazdów lub innych środków przewozowych podłączonych do odmierzacza paliw. Sankcyjność polega tutaj na przyjęciu szacunku, że w takich zbiornikach jako podstawę opodatkowania bierze się maksymalną pojemność pojemnika, niezależnie od stopnia jego wypełnienia.

Jednak możliwość niezgodnego z przeznaczeniem użycia wyrobów zwolnionych lub wyrobów o preferencyjnej stawce nie ogranicza się wyłącznie do olejów opałowych. Dotyczy to również węglowodorów gazowych, w tym LPG, a także innych wyrobów.

Z tego względu w wymienionych przepisach zmieniono określenie „oleje opałowe” na „paliwa opałowe”, które z jednej strony ma szersze znaczenie, a z drugiej zostało zdefiniowane wcześniej i w przeciwieństwie do pojęcia olejów opałowych jest bardziej zrozumiałe w kontekście omawianych przepisów.

Warto dodać, że wbrew temu co zostało zapisane w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej, ta zmiana de facto rozszerza zakres opodatkowania. Jednak w tym wypadku jest to zgodne zarówno z logiką funkcjonowania systemu opodatkowania wyrobów energetycznych, jak i dyrektywą energetyczną.

[srodtytul]Oleje smarowe[/srodtytul]

W przeciwieństwie do paliw opałowych opodatkowanie olejów smarowych przeznaczonych na cele inne niż napędowe lub opałowe jest niezgodne z dyrektywą energetyczną. Jednak minister finansów uporczywie stoi na stanowisku, że taka niezgodność nie występuje.

Na jego niezłomne przekonanie w tym względzie nie mają wpływu wyroki sądów administracyjnych, które potwierdzają jej istnienie, jak chociażby [b]wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 16 marca 2010 r. (III SA/Wa 1031/09)[/b], wskazujący, że polskie regulacje nie realizują przepisów dyrektywy, a w szczególności art. 2 ust. 4 lit. b oraz art. 20.

Z przepisów tych wynika, że do wyrobów energetycznych nieprzeznaczonych na cele napędowe lub opałowe dyrektywa nie ma zastosowania. Zdaniem sądu brak zastosowania dyrektywy nie oznacza, że wyroby te mogą być opodatkowane (jak twierdzą MF i organy celne). Takie rozumowanie jest pozbawione logiki.

Również okoliczność, że przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienie w pewnych warunkach dla olejów smarowych, nie rozwiązuje problemu, ponieważ zwolnienie to ma zbyt wąski zakres i nierealne do spełnienia warunki. W konsekwencji należy się spodziewać, że prędzej czy później Polska będzie musiała znowelizować przepisy dotyczące olejów smarowych.

Tymczasem zmiana, jaka została zaproponowana w ostatniej nowelizacji, ogranicza się do drobnej korekty przepisu, tak aby zawarty tam opis towaru był zgodny ze wspólną taryfą celną.

[ramka][b]Obowiązek barwienia[/b]

W art. 90 ustawy, dotyczącym barwienia i znakowania wyrobów energetycznych, wprowadzone zostały dwie zmiany.

- Pierwsza z nich wyłącza z obowiązku barwienia (przy zachowanym obowiązku znakowania) wyroby energetyczne przeznaczone do wykorzystania do celów żeglugi przez Siły Zbrojne RP. Przepis ten jest związany z koniecznością dostosowania polskich norm w zakresie paliw używanych w Marynarce Wojennej do wymogów NATO, które nie zezwalają na używanie barwnika.

- Drugi zmieniony przepis to delegacja dla ministra finansów do określenia parametrów barwienia i znakowania. Zmiana polega na odejściu od parametryzacji wyłącznie przez minimalne ilości, ponieważ niektóre znaczniki określane są w przedziale ilości od – do na litr znakowanego paliwa. [/ramka]

[i]Autor jest doradcą podatkowym, menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]

[ramka][b][i] Podstawa prawna: [/i][/b]

[b][i] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270]Ustawa z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym[/link][/i][/b][/ramka]

[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/527751.html]"Zmiany w akcyzie od 1 września 2010 r."[/link] [/b][/ramka]