[b]To efekt wykładni przepisów przyjętej przez ministra finansów w ogólnej interpretacji z 5 marca 2010 r. (DD6/8213/165/KWW/09/BMI9/11871)[/b].
[b]– Prowadzę zakład pracy chronionej. Czy podatek od nieruchomości przekazany na PFRON i zfron mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?[/b] – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY. [b]– Podobno zmieniała się interpretacja i nie jest to już możliwe. [/b]
Kwestia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty uzyskanej ze zwolnienia z podatku od nieruchomości sprawiała problemy od początku funkcjonowania [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEE22D283292E7F2ECF769F00356697C?id=257066]ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych[/link].
[srodtytul]Niekorzystna interpretacja[/srodtytul]
Od kilku lat można zaobserwować w doktrynie i orzecznictwie odmienne stanowiska dotyczące tego, czy dla ujęcia w kosztach podatkowych wystarczające jest naliczenie podatku od nieruchomości jako odpisu na PFRON i zfron, w proporcjach odpowiednio 10 proc. i 90 proc.
Pojawiają się też poglądy, że jednak konieczne jest przekazanie środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek tych funduszy[b] (tak interpretacja Urzędu Skarbowego we Wrześni z 14 września 2005 r., ZD/415-13/05, wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 lutego 2009 r., II FSK 1652/07, i z 10 czerwca 2009 r., I FSK 281/08).[/b]
Minister finansów w interpretacji ogólnej rozstrzygnął spory w tym zakresie. Interpretacja ta, podobnie jak wydawane ostatnio interpretacje indywidualne[b] (np. Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 marca 2009 r., ILPB3/423-850/08-2/ŁM, Izby Skarbowej w Warszawie z 4 czerwca 2008 r., IPPB3/423-478/08-2/MK, Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 15 grudnia 2008 r., ITPB3/423-557/08/DK)[/b], nie jest już tak korzystna dla zakładów pracy chronionej.
Wskazuje bowiem, że o ile wydatki na PFRON można uznać za koszty uzyskania przychodów w momencie przekazania środków pieniężnych na rachunek funduszu, o tyle odpisy i wpłaty na zfron i zfa będą kosztem podatkowym dopiero w momencie faktycznego wydatkowania środków z funduszu na określone cele.
[ramka][b]Co mówią przepisy[/b]
W myśl art. 31 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEE22D283292E7F2ECF769F00356697C?id=257066]ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2007 r. nr 14, poz. 92 ze zm.)[/link] prowadzący zakład pracy chronionej (zpch) lub zakład aktywności zawodowej (zaa) w stosunku do tego zakładu jest zwolniony z:
1) podatków, z tym że:
a) z podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego na zasadach określonych w przepisach odrębnych,
b) z podatku od czynności cywilnoprawnych,jeżeli czynność przez niego dokonana pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu;
2) opłat, z wyjątkiem opłaty skarbowej i o charakterze sankcyjnym.
Prowadzący zpch (lub zaa) przekazuje środki uzyskane z tych zwolnień na:
a) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w wysokości 10 proc.,
b) zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych (zfron) lub zakładowy fundusz aktywności (zfa) w wysokości 90 proc.
Art. 7 ust. 2 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BF8362B221854FB010D1ACF8071B5270?id=182297]ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r. (DzU z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.)[/link] zwalnia z podatku od nieruchomości prowadzących zpch lub zaa w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej.[/ramka]
[srodtytul]Konieczna korekta[/srodtytul]
Z chwilą udzielenia interpretacji ogólnej organy podatkowe otrzymały jednoznaczne wskazówki co do kwalifikacji spornych wydatków do kosztów podatkowych (wcześniej zdarzały się rozbieżne interpretacje). Niewątpliwie doprowadzi to do ujednolicenia ich stanowiska.
Dla wielu firm stanowisko ministra może jednak oznaczać konieczność złożenia korekt deklaracji, bo zasadniczo kwoty podatku od nieruchomości były traktowane jako koszty uzyskania przychodów dla celów PIT i CIT.
Choć minister finansów w swojej interpretacji nie wypowiedział się jednoznacznie co do obowiązku sporządzenia takiej korekty za lata poprzednie, to jednak przyjęta przez niego wykładnia przepisów prowadzi do wniosku, że podatnik – skoro brzmienie przepisu się nie zmieniło – ma taki obowiązek.
Oczywiście te zpch (zaa), które wystąpiły z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego i otrzymały potwierdzenie możliwości zaliczenia środków pochodzących ze zwolnienia do kosztów podatkowych w momencie naliczenia lub w momencie przekazania ich na fundusze, nie poniosą negatywnych skutków zastosowania się do tej interpretacji.
Warto dodać, że niezależnie od interpretacji ogólnej MF każdy podatnik ma prawo do złożenia wniosku o wydanie interpretacji w jego indywidualnej sprawie. Jeśli nie zgodzi się z wynikającym z niej stanowiskiem, może ją zaskarżyć do sądu administracyjnego. Uzyska w ten sposób stanowisko sądu.
[ramka][b]Stanowisko resortu finansów[/b]
Jak czytamy w ministerialnej interpretacji, korzyścią zpch i zaa, wynikającą z przepisów, jest możliwość niezapłacenia podatku od nieruchomości i przeznaczenie tak uzyskanych kwot na zfron – przez zpch i zfa – przez zaa.
W konsekwencji zakłady te otrzymują dodatkowe środki pieniężne m.in. na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, usprawnienie i oprzyrządowanie stanowisk pracy wspomagających samodzielne funkcjonowanie tych osób, zakup sprzętu i wyposażenia dla nich, tj. na cele utworzonych funduszy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link] i odpowiednio art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 (odpowiednio art. 23 ust. 1).
Wprawdzie podatek od nieruchomości nie został wymieniony w ustawach o podatkach dochodowych, jako niestanowiący kosztów uzyskania przychodów, jednakże skoro zpch (zaa) zostały zwolnione z obowiązku jego zapłaty, to nie można twierdzić, że wydatek na ten konkretnie cel został faktycznie poniesiony.
Jednocześnie, z uwagi na przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zpch i zaa są zwolnione z tego podatku, ale nie mogą pozostawić jego wartości do własnej dyspozycji, tylko muszą tą wartością zasilić zfron, PFRON i zfa. Zatem to nie podatek od nieruchomości jest przekazywany na zfron, PFRON i zfa, lecz już środki pochodzące ze zwolnienia podatkowego. Kwota obliczonego podatku jest istotna tylko do ustalenia wysokości przekazywanej wpłaty.
Przy tym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] i art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.
Z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nie wynika, że odpisy i wpłaty na zfron i zfa mogą obciążać koszty działalności, zatem odpisy te nie mogą być kosztami uzyskania przychodów. Dopiero wydatki poniesione ze środków zfron i zfa, z wyjątkiem określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23 ust. 1 ustawy o PIT), będą takimi kosztami.[/ramka]