Podatników CIT nie czekała więc żadna rewolucja, podobnie jak w roku ubiegłym, gdy wprowadzono kilka nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link], z których żadna nie miała charakteru kompleksowego.
Przepisy, które zmieniły się od 1 stycznia 2010 r., dla odmiany wynikają z wejścia w życie całkowicie nowych ustaw (przepisów wprowadzających [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8EA2BA51F228CE88551A863AF344066D?id=325303]ustawę o finansach publicznych[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C27757937A85D0D1D52363CF1F2829B5?id=312518]ustawy o bateriach i akumulatorach[/link]) oraz nowelizacji prawa ochrony środowiska.
[srodtytul]Zmiany w zwolnieniach i kosztach[/srodtytul]
Do końca 2009 r. gospodarstwa pomocnicze tworzone przy szkołach, przedszkolach i inne podobne były zwolnione z CIT, jeżeli środki ze zwolnienia przekazano na zwiększenie środków obrotowych gospodarstwa lub jego działalność inwestycyjną.
[b] Od nowego roku to zwolnienie przestało obowiązywać.[/b]
Inne zmiany w ustawie o CIT dostosowują terminologię do używanej w nowej ustawie o finansach publicznych oraz precyzują zakres zwolnień z opodatkowania szeroko pojętych środków pomocowych finansowanych z różnych źródeł.
Natomiast nowelizacja prawa ochrony środowiska wprowadziła zwolnienia podmiotowe dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz dla wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Z kolei ustawa o bateriach i akumulatorach wprowadziła nowe wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów; chodzi o dodatkową opłatę produktową nakładaną na podatnika w drodze decyzji marszałka województwa w razie niewykonania decyzji stwierdzającej nieprawidłowości w rozliczeniu lub wpłatach opłaty produktowej.
[srodtytul]Jednorazowa amortyzacja[/srodtytul]
W zasadzie to koniec nowości obowiązujących od 1 stycznia 2010 r. Warto jednak przypomnieć o zmianach, które weszły w życie w 2009 r., a podatników, których rok podatkowy jest zgodny z kalendarzowym, obowiązują od początku 2010 r.
Przykładowo w 2009 r. doszło do zrównania sposobu podatkowego traktowania świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich z przychodami z pracy. Świadczenia takie, począwszy od 28 sierpnia 2009 r., mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, tak samo jak świadczenia ze stosunku pracy, dopiero w razie ich wypłaty lub postawienia do dyspozycji.
Godne przypomnienia jest również zwiększenie limitu, do jakiego podatnicy rozpoczynający działalność oraz mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości niektórych środków trwałych. W 2010 r. łączna wartość tych odpisów nie może przekroczyć równowartości 100 tys. euro (po przeliczeniu 422 tys. zł).
[srodtytul]Niewykorzystany fundusz szkoleniowy[/srodtytul]
Kolejna istotna zmiana, która weszła w życie w 2009 r., wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=320785]ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców[/link].
Zgodnie z jej przepisami w pewnych sytuacjach fundusz szkoleniowy utworzony przez pracodawcę na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=70D10904BE649370E80176D093D7D5F0?id=269029]ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy[/link] może być dofinansowany przez właściwego starostę, przy czym takie dofinansowanie traktowane jest jako pomoc publiczna.
Jednocześnie, od 22 sierpnia 2009 r., wprowadzona została nowa kategoria przychodów podatkowych. Mianowicie środki:
- niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku,
- wykorzystane niezgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub przepisami ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, a także
- pozostające w funduszu szkoleniowym w razie jego likwidacji, o ile wcześniej zostały rozpoznane jako koszty podatkowe, są przychodami podatkowymi.
[srodtytul]Koszty prac badawczych[/srodtytul]
W 2009 r. zmieniła się również definicja małego podatnika. Począwszy od 22 maja 2009 r. jest nim podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 mln 200 tys. euro. Oznaczało to zwiększenie wartości sprzedaży małego podatnika o 400 tys. euro.
Zmienione zostały również zasady rozpoznawania kosztów prowadzonych prac rozwojowych. Mogą być one zaliczane do kosztów podatkowych:
- w miesiącu, w którym zostały poniesione, albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo
- jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, albo
- poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane przez 12 miesięcy dla kosztów prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, spełniających dodatkowe warunki wymienione w art. 16b ust. 2 pkt 3.
[ramka][b]Zmiany wybiórcze i dotyczące różnych zagadnień[/b]
[b]Komentuje Piotr Żarski radca prawny, partner zarządzający Działem Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte[/b]
Ustawodawca nie zdecydował się na kompleksową nowelizację ustawy o CIT. Zmiany są bowiem rezultatem wejścia w życie nowych ustaw niepodatkowych oraz nowelizacji takich ustaw.
W rezultacie są wybiórcze i dotyczą różnych zagadnień. Zmiany wynikające z wejścia w życie nowej ustawy o finansach publicznych mają przede wszystkim porządkujący charakter, głównie w zakresie zwolnień przedmiotowych obejmujących różne formy pomocy publicznej.
Ustawa ta likwiduje z końcem 2010 r. gospodarstwa pomocnicze, co zapewne stało się przyczyną likwidacji obejmującego je dotychczas zwolnienia podmiotowego. Ich funkcjonowanie jednak w ostatnim roku istnienia na zmienionych zasadach podatkowych będzie dla nich zapewne kłopotliwe.
Podatnicy, których rok podatkowy jest zgodny z kalendarzowym, dopiero od 2010 r. poczują efekty części zmian, które weszły w życie w trakcie roku 2009.
Dotyczy to np. świadczeń wypłacanych w ramach praktyk absolwenckich, których regulacja pojawiła się w ubiegłym roku.
Warto pamiętać o zmianach wprowadzonych w związku z kryzysem gospodarczym, np. zwiększeniu limitów jednorazowych odpisów amortyzacyjnych dla nowych i małych podatników, a także limitów uprawniających do korzystania z regulacji dotyczących małych podatników itd.
Mogą one bowiem przyczynić się do zmniejszenia obciążeń podatkowych.
Na kompleksową nowelizację przyjdzie podatnikom czekać co najmniej do 2011 roku.[/ramka]
[i]—Autor jest radcą prawnym, starszym menedżerem w firmie Deloitte[/i]
[ramka][b][link=http://www.rp.pl/temat/418988.html]Zobacz cały poradnik[/link][/b][/ramka]