Do kosztów takich można zaliczyć opłaty stanowiące niesankcyjną formę należności za gospodarcze korzystanie ze środowiska naturalnego, czyli wszelkie opłaty za korzystanie ze środowiska ponoszone w związku z emisją gazów, pyłów do powietrza, wprowadzaniem ścieków do wód lub do ziemi, poborem wód oraz składowaniem odpadów (art. 273 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CDAF0B2EB6881418C2BB998F3BA2239E?id=258935]ustawy – Prawo ochrony środowiska[/link]). Ich uiszczanie nie ma związku z naruszeniem przepisów i warunków prawidłowego korzystania ze środowiska.

[srodtytul]Czego nie rozliczymy w kosztach[/srodtytul]

Wyłączone z kosztów są natomiast:

- podwyższone opłaty środowiskowe,

- administracyjne kary pieniężne z tytułu przekroczenia lub naruszenia warunków korzystania ze środowiska,

- sankcyjne opłaty produktowe.

Przykładem pierwszego z wymienionych rodzajów wydatków jest podwyższona o 500 proc. opłata uiszczana w razie braku wymaganego pozwolenia na pobór wód lub wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi (zob. [b]pismo Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 listopada 2008 r., ILPB3/423-546/08-2/KS[/b]).

[srodtytul]Opłaty dodatkowe[/srodtytul]

Jeśli chodzi o ostatnią pozycję, do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczymy:

- dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,

- dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której mowa w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

- dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami.

Od 1 stycznia 2010 r. do tego katalogu dojdzie dodatkowa opłata produktowa, o której mowa w art. 42 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7734DBE32BC74C8DFA76A0DF1278B23F?id=312518]ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach[/link].

[srodtytul]Opłaty podstawowe traktowane inaczej[/srodtytul]

Przedsiębiorcy mają natomiast możliwość zaliczenia do kosztów podstawowej opłaty produktowej (stwierdziło to jednoznacznie [b]Ministerstwo Finansów w piśmie z 12 sierpnia 2002 r., PB3/PP1-545-MD-8214-55/02[/b]). Kosztami są również opłaty rejestrowe uiszczane za wpis do rejestru przez przedsiębiorców wprowadzających sprzęt, zbierających sprzęt zużyty oraz prowadzących zakłady przetwarzania i działalność w zakresie recyklingu.

Wydatki związane z opłatami dotyczącymi wpisu do rejestru do kosztów zaliczą również prowadzący działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku. Możliwość taką mają również organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

[srodtytul]Odsetki wyłączone[/srodtytul]

Chociaż opłaty podstawowe za korzystanie ze środowiska oraz podstawowe opłaty produktowe można zaliczyć do kosztów firmy, to jednak odsetki płacone w razie opóźnienia w uiszczaniu już takim kosztem nie będą. Do opłat tych bowiem stosuje się przepisy działu III ordynacji podatkowej. A art. 23 ust. 1 pkt 18 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT wyłączają z kosztów uzyskania przychodu odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ordynacji podatkowej.

[ramka][b]Ważne[/b]

[b]Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:[/b]

- kar, opłat i odszkodowań oraz odsetek od tych zobowiązań z tytułu nieprzestrzegania przepisów w zakresie ochrony środowiska ([b]art. 23 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT, art. 16 ust. 1 pkt 19 ustawy o CIT[/b]),

- dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w art. 17 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BE0A04F0EDE141E753F0E1BF02AF10BE?id=185746]ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej[/link], z tym że kosztem uzyskania przychodów jest poniesiona opłata produktowa, o której mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy ([b]art. 23 ust. 1 pkt 16a ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 19a ustawy o CIT[/b]),

- dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której mowa w art. 17 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C4BF7268D455E721F7C1986342239F55?id=176703]ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU nr 25, poz. 202)[/link], z tym że kosztem uzyskania przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 12 ust. 2 i art. 14 tej ustawy ([b]art. 23 ust. 1 pkt 16b ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 19b ustawy o CIT[/b]),

- dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w art. 69 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D3D9AAD505B17D13EA0DD8E414FC846C?id=179163]ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU nr 180, poz. 1495)[/link], z tym że kosztem uzyskania przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 3 oraz art. 64 ust. 2 tej ustawy ([b]art. 23 ust. 1 pkt 16c ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 19c ustawy o CIT[/b]). [/ramka]