[b] Mogą je od razu zaliczyć do kosztów, natomiast szkolenie zorganizować dopiero w przyszłym roku. Jeśli w ogóle nie uda się go zrobić, wykazują przychód. Tak więc przesuwają zapłatę podatku o rok. [/b]
Taki jest skutek zmian wprowadzonych 22 sierpnia br. w ramach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADA536D92B8B308D0B66131EB7C32EF0?id=320785]pakietu antykryzysowego[/link]. Wynika z nich, że wpłaty na fundusz szkoleniowy obciążają koszty działalności pracodawców. Można je więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i to od razu przy wpłacie.
[srodtytul]Po roku przychód [/srodtytul]
Co się stanie, jeśli pracodawca nie wyda środków funduszu na szkolenia? Musi wykazać przychód. Ale nie od razu. Przychodem podatkowym są bowiem środki funduszu niewykorzystane w roku, w którym zostały do niego wpłacone bądź w następnym.
– Wynika z tego, że pracodawca, który wpłaci np. w październiku pieniądze na fundusz, zaliczy je od razu do kosztów i dzięki temu zapłaci za 2009 rok mniejszy podatek – mówi Rafał Iniewski, radca prawny, przewodniczący Rady Podatkowej PKPP Lewiatan. – Jeśli nie wykorzysta ich na kształcenie pracowników, przychód wykaże dopiero na koniec 2010 rok i wtedy odprowadzi od niego podatek. Jest to niewątpliwie ciekawy mechanizm optymalizacji podatkowej dla pracodawców.
[srodtytul]Prosta procedura[/srodtytul]
Czy założenie funduszu szkoleniowego wymaga dużo zachodu? [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4E16CF607B9D0145A1D2C9BC4FB3F81A?id=269029]Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy[/link] mówi, że zasady jego tworzenia i funkcjonowania reguluje układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu.
Jest przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Jego dochodami są wpłaty pracodawców (zgodnie z postanowieniami układu zbiorowego pracy lub regulaminu funduszu szkoleniowego), w wysokości nie niższej niż 0,25 proc. funduszu płac oraz inne wpływy. Wydatkowanie środków funduszu następuje na podstawie postanowienia pracodawcy w uzgodnieniu z pracownikiem kierowanym na szkolenie.
– Z przepisów nie wynika natomiast wyraźnie, że firma musi utworzyć odrębny rachunek bankowy dla funduszu – mówi Elżbieta Puławska, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Janowski, Kulczycki, Puławska – Jest tam jednak użyte pojęcie "wpłaty". To może sugerować, że przedsiębiorca powinien jednak gdzieś te pieniądze na szkolenia przekazać, np. na subkonto.
– Na pewno przekazanie środków pieniężnych na fundusz musi mieć jakieś odzwierciedlenie w pełnej księgowości – tłumaczy Rafał Iniewski. – Pieniądze powinny zostać przeksięgowane na konto księgowe funduszu. Natomiast w książce przychodów i rozchodów do zarachowania kosztu powinno wystarczyć oświadczenie właściciela o przekazaniu pieniędzy na fundusz.
[srodtytul]Fiskus może sprawdzić[/srodtytul]
Czy urząd skarbowy nie zakwestionuje takiej operacji?
– [b]Fiskus może sprawdzić, czy założenie funduszu szkoleniowego nie było czynnością pozorną mającą na celu wyłącznie zaniżenie zobowiązań podatkowych[/b] – ostrzega Elżbieta Puławska. – Wprawdzie jeśli przedsiębiorca nie wykorzysta wpłat na kształcenie pracowników musi wykazać przychód równy wcześniejszemu kosztowi, ale zawsze powinien pamiętać o odpowiedzialności karnej skarbowej za nieprawidłowości w danym okresie rozliczeniowym. Pracodawca przekazując pieniądze na fundusz powinien mieć więc jakąś koncepcję ich rozdysponowania. Najlepiej jak plan szkoleń określa w miarę szczegółowo regulamin funduszu.
[ramka]
[b]Komentuje Marek Kozaczuk, doradca podatkowy, partner w kancelarii Dewey & LeBoeuf[/b]
Aby wykazać koszty uzyskania przychodów, pracodawca nie musi przelewać pieniędzy na odrębny rachunek bankowy.Wystarczy, że podejmie decyzję o przekazaniu ich na fundusz szkoleniowy i udokumentuje to dowodem wewnętrznym. Zalicza środki pieniężne do kosztów, a przychód wykazuje dopiero wtedy, kiedy wie, że nie wyda ich na cele szkoleniowe w tym lub następnym roku. Tak wynika z przepisów. Ale czy sam dowód wewnętrzny i regulamin funduszu wystarczy w razie kontroli urzędu? Nie ma takiej pewności, dlatego warto, aby pracodawcy zadbali o udokumentowanie tego, że faktycznie chcieli dokształcać pracowników. Radzę też, aby na środki funduszu tworzyli przynajmniej wydzielone subkonta na posiadanych już rachunkach bankowych.[/ramka]
[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=p.wojtasik@rp.pl]p.wojtasik@rp.pl[/mail][/i]