[b]Dofinansowaliśmy pracownikom wypoczynek, tzw. wczasy pod gruszą. Wypłaciliśmy w lipcu po 650 lub 850 zł, w zależności od sytuacji życiowej pracownika. Jest to zgodne z regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Od tych świadczeń odprowadziliśmy podatek. Czy po wprowadzeniu nowego zwolnienia z PIT należy skorygować rozliczenie?[/b]

Od 22 sierpnia br. art. 21 ust. 1 pkt 67 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=31EDDF98660E33063328FFCFE42F5D8C?id=80474]ustawy o PIT[/link] zwalnia z podatku „wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych”. Limit zwolnienia to 380 zł rocznie.

Definicja pojęcia „działalność socjalna” jest zawarta w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0DBFA6E39EFD787757B66A12F09A37CD?id=74017]ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych[/link]. Zgodnie z art. 2 tej ustawy pojęcie „działalność socjalna” oznacza usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych form wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Przepis ten zawiera wyliczenie usług pracodawcy, które można uznać za realizujące cele socjalne. Zaliczone zostały do nich m.in. działania wspierające wypoczynek, zarówno zorganizowany przez firmę, jak i przez samych pracowników. Chodzi tu o wczasy (także profilaktyczne, połączone z leczeniem w sanatorium), agroturystykę, tzw. wczasy pod gruszą, wypoczynek weekendowy, a dla dzieci i młodzieży kolonie, obozy, zimowiska i zielone szkoły.

[b]Tak więc w sytuacji, gdy pracownik otrzymał ze środków funduszu dofinansowanie wczasów pod gruszą wyższe niż 380 zł, to opodatkowana będzie tylko nadwyżka.[/b]

Nowelizacja ustawy o PIT ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2009 r. Tymczasem pracodawca potrącił zaliczkę na podatek od całego świadczenia. Postąpił prawidłowo, bo w momencie wypłaty było opodatkowane. Jak skorygować rozliczenie? Wydaje się, że najlepiej będzie to zrobić dopiero w informacji rocznej PIT-11. Pracodawca wykaże tam niższy przychód, natomiast zaliczkę w pobranej przez niego wysokości.

Spowoduje to, że pracownik wykaże w zeznaniu rocznym nadpłatę. Tak też wynika z art. 73 § 2 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3BC1002A28F4870D9B3869C4294D2AC2?id=176376]ordynacji podatkowej[/link], zgodnie z którym nadpłata w PIT powstaje dopiero po złożeniu zeznania rocznego za dany rok. Konsekwencją tej zasady jest regulacja zawarta w pierwszym zdaniu art. 76c, zgodnie z którym nadpłatę wynikającą z zaliczek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatek.

Wyjątek od tej zasady sformułowany jest jedynie w zdaniu drugim art. 76c, który mówi, że podatnik, który po złożeniu wniosku zgodnie z art. 75 § 1 uzyskał decyzję o stwierdzeniu nadpłaty pobranej przez płatnika, otrzymuje jej zwrot w terminie 30 dni od dnia wydania tej decyzji. Jak wynika z art. 75 § 1 ordynacji, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo jego wysokość, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Powstaje więc pytanie, [b]czy w analizowanej sytuacji podatnik może skutecznie złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty już trakcie roku[/b].

Art. 75 § 1 ordynacji jako podstawę faktyczną złożenia takiego wniosku wskazuje sytuację, w której „podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku”. Przepis ten nie zawiera warunku, że owa zasadność ma być badana tylko w dacie pobierania podatku przez płatnika. Można więc z tego wyciągnąć wniosek, że wystąpienie o stwierdzenie nadpłaty w trybie art. 75 § 1 jest możliwe w ciągu roku.

Takiej interpretacji przeciwstawia się jednak, moim zdaniem, treść art. 73 ordynacji, zgodnie z którym nadpłata powstaje (z zastrzeżeniem § 2) z dniem pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej. W omawianej sytuacji w dacie pobrania podatku przez płatnika był on „należny” z uwagi na treść obowiązujących wówczas przepisów.

[i]Autorka jest radcą prawnym i wspólnikiem w kancelarii Janowski, Kulczycki, Puławska[/i]