Firmy kierują akcje marketingowe nie tylko do klientów detalicznych. Często ich adresatami są inni przedsiębiorcy lub zatrudniane przez nie osoby, które decydują o zakupach. Wtedy nie ma zastosowania zwolnienie od PIT dotyczące sprzedaży premiowej.
Zgodnie z ogólnymi zasadami do wysokości limitu zwolnione są wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagrody związane ze sprzedażą premiową. Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. [b]Jednorazowa wartość wygranych lub nagród nie może przekroczyć 760 zł[/b].
Przepis ten wprowadza jednak wyjątek: [b]reguły te nie dotyczą nagród z tytułu sprzedaży premiowej otrzymanej przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Są one bowiem przychodem z tej działalności. [/b] [srodtytul]Organizator wykazuje koszty[/srodtytul]
Aby zmotywować kontrahentów do większych zakupów, firmy często organizują dla nich akcje promocyjne. Problemem takim zajmowała się [b]Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 6 marca 2009 r. (IBPBI/2/423-1142/08/PC)[/b]. Z pytaniem zwróciła się spółka, która jest producentem oprogramowania dla firm wspomagającego zarządzanie i rozliczenia księgowe. W ramach działalności współpracuje z dilerami i partnerami handlowymi. Są oni podstawowym kanałem dystrybucji. Dlatego firma zamierza zorganizować dla nich konkurs. Nagrody będą przyznawane za wielkość obrotów oraz dynamikę ich wzrostu w wyznaczonym przez spółkę okresie. Firma przewiduje dwa rodzaje nagród: dofinansowanie szkoleń lub reklamy lokalnej oraz upominki rzeczowe (telewizory, wycieczki zagraniczne, systemy nawigacji itp.).
Spółka zapytała, czy kupione nagrody będą stanowić dla niej koszt uzyskania przychodów. Izba skarbowa zgodziła się, że wydatki te będą kosztem podatkowym. Ich celem jest bowiem zmobilizowanie partnerów handlowych do intensyfikacji obrotów handlowych, a w efekcie zwiększenie przychodów spółki. Spełniona jest więc definicja zawarta w art. 15 ustawy o CIT. Zgodnie z nią kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Izba podkreśliła, że wydatki te muszą być prawidłowo udokumentowane. Firma musi więc posiadać:
- regulamin konkursu,
- dokumentację potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego do otrzymania nagrody przez kontrahenta,
- potwierdzenie odebrania nagrody lub listę nagrodzonych osób i ilość wydanych nagród.
[srodtytul]Bez zaliczek od przedsiębiorców[/srodtytul]
Ta sama firma zapytała fiskusa również o obowiązek poboru zaliczek od wydawanych nagród. W [b]odpowiedzi z 6 marca 2009 r. (IBPBI/2/423-243/09/PC) Izba Skarbowa w Katowicach [/b]uznała, że w sytuacji przekazywania ich osobom prowadzącym działalność gospodarczą on nie wystąpi. Wskazała, że w zależności od tego, kto będzie tym podmiotem gospodarczym, tj. osoba fizyczna czy osoba prawna, zastosowanie będą miały odpowiednie ustawy podatkowe. W tym pierwszym wypadku nagroda ta będzie przychodem z działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT).
W myśl tego przepisu przychodem z działalności gospodarczej jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2 – 2b. Zgodnie z pierwszym z tych przepisów wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Jeśli nagroda trafi do osoby prawnej, to będzie przychodem, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Zgodnie z nim przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw.
[b]W żadnej z tych sytuacji przepisy nie przewidują obowiązku poboru zaliczki. Odbiorca nagrody będzie zobowiązany doliczyć wartość nagrody do innych przychodów i rozliczyć się z uzyskanego z tego tytułu dochodu wraz z pozostałymi dochodami. [/b]
[srodtytul]Nagrody dla pracownika kontrahenta[/srodtytul]
Zdarza się, że firma chce motywować nie tyle samego kontrahenta, ile jego pracowników. Taką sytuacją zajmowała się[b] Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 21 marca 2008 r. (IBPB2/415-15/08/MK)[/b].
Z wnioskiem wystąpiła firma, która zajmuje się sprzedażą trofeów sportowych. Nabywcami są sklepy, hurtownie, osoby fizyczne oraz organizacje sportowe (np. kluby sportowe, stowarzyszenia kultury fizycznej). W celu zwiększenia sprzedaży wnioskodawca zamierza wprowadzić w życie program lojalnościowy. Będzie on polegać na premiowaniu klientów dokonujących zakupu powyżej określonej w regulaminie kwoty przez przydzielanie punktów. Następnie będą one mogły być wymieniane na nagrody. Wnioskodawca podkreślił, że zamierza objąć programem wyłącznie osoby fizyczne, zarówno dokonujące zakupu w swoim imieniu i na swój rachunek, jak i składające zamówienia w imieniu osoby trzeciej.
Izba skarbowa uznała, że w tej drugiej sytuacji nie można mówić o sprzedaży premiowej. Nie będzie więc do niej miało zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT (do kwoty 760 zł). To dlatego, że sprzedaż premiowa jest umową między sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Nagroda wręczona osobie niebędącej przedsiębiorcą i niedokonującej zakupu we własnym imieniu (np. pracownik dokonujący zakupu w imieniu i na rzecz swego pracodawcy) nie spełnia tego warunku.
[b]Wartość nagrody jest więc przychodem z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT). W konsekwencji zwiększa pozostałe dochody opodatkowane według skali podatkowej.
Na wydającym taką nagrodę nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy. Powinien on natomiast przekazać podatnikowi i jego urzędowi skarbowemu informację PIT-8C.[/b]
[ramka][b]Ile oddamy do urzędu[/b]
10 proc. wynosi zryczałtowany podatek z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Nie dotyczy ona wygranych związanych z prowadzoną działalnością (te zwiększają przychód firmy). [/ramka]
masz pytanie, wyślij e-mail do autora
[link=k.pilat@rp.pl]k.pilat@rp.pl[/link]