Naprawę może przeprowadzać bezpośrednio zarówno przedsiębiorca, który udzielił gwarancji, jak i inna firma (zakład serwisowy). Ma to jednak znaczenie przy rozliczeniach podatkowych.[b] Jeśli udzielający gwarancji korzysta przy naprawach z usług firmy serwisowej, to wydatki na rzecz tej firmy będą dla niego kosztem podatkowym. Pozwalają na to przepisy ustaw podatkowych. [/b]

Z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ustawy o CIT i art. 23 ustawy o PIT. Wymienione przepisy nie wspominają nic o naprawach gwarancyjnych. Ponoszone przez przedsiębiorcę wydatki mogą zatem zwiększyć koszty prowadzonej działalności.

Zgadzają się na to również organy podatkowe. Twierdzą, że faktycznie poniesione wydatki związane z usunięciem wad (np. w wykonanych usługach budowlanych) w ramach gwarancji będą kosztem uzyskania przychodu. Wynika tak przykładowo z [b]interpretacji Urzędu Skarbowego w Lublinie z 19 marca 2007 r. (PDIII/423-1/3/1/07).[/b]

Podobne wnioski wynikają z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 lutego 2009 r. (ILPB3/423-820/08-2/EK)[/b]. Czytamy w niej, że koszty wymiany wadliwych towarów na wolne od wad są bez wątpienia ponoszone w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów. Spółka, dokonując sprzedaży, bierze na siebie odpowiedzialność za jakość sprzedawanych wyrobów.

Przedsiębiorcom uda się rozliczyć również inne wydatki związane z naprawami gwarancyjnymi. Przy usługach z rękojmi i gwarancji, wynikającej z umowy sprzedaży, istnieje bowiem związek z przychodami osiąganymi przez podatnika.