Zgodnie z ustawą o CIT wydatki na reprezentację nie są kosztami podatkowymi. Jeżeli zatem czytelnik zamierza zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na spotkania z kontrahentami, to powinien tak je zorganizować, aby nie mogły być one zakwalifikowane do działań o charakterze reprezentacyjnym.

Reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, wystawny sposób podejmowania kontrahentów. Organizując zatem spotkanie z klientami, należy unikać podejmowania działań, których celem będzie okazałość czy wystawność.

Przykładowo, jeżeli czytelnik zorganizuje spotkanie z klientami, podczas którego główny nacisk będzie kładziony np. na szkolenie produktowe, zapoznanie się z jego ofertą, wówczas wydatki na ten cel nie będą kwalifikowane jako wydatki reprezentacyjne. Na taką możliwość zwrócił uwagę [b]Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 27 lipca 2006 r. (II FSK 1008/05)[/b]. Sąd wyjaśnił, że „nie jest reprezentacją ani też reklamą, w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działanie podatnika polegające na organizowaniu szkoleń dla kontrahentów (klientów) firmy, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów, czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru”.

Również w [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2008 r. (IP-PB3-423-1058/08-2/MW)[/b] czytamy: „W związku z organizacją szkoleń spółka ponosi wydatki m.in. na usługi gastronomiczne, tj. kawę, herbatę, drobny poczęstunek, a w niektórych wypadkach na obiad. W tej sytuacji wymienione wydatki stanowią dla spółki koszt uzyskania przychodów, o ile nie są one wydatkiem samym w sobie służącym konsumpcji, lecz realizacji dalej idącego celu – w tym przypadku przekazania specjalistycznej wiedzy na temat produktów spółki. W związku z tym wydatki na usługi gastronomiczne, w tym na kawę, herbatę, drobny poczęstunek czy obiad, niewykraczające poza główny cel spotkania i niemające charakteru reprezentacji (okazałości czy wystawności) związane z głównym celem szkoleń są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

[i]Autorka jest doradcą podatkowym, partnerem w Grant Thornton Frąckowiak sp. z o.o.[/i]