[b]Wynika tak z interpretacji ministra finansów z 5 marca 2009 r. (PK4/801225/ZAP/09/AP-291).[/b]

Z przepisów ordynacji podatkowej wynika jednoznacznie, że jeśli nadpłata powstała w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, a podatnik (którego zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa wiążę powstanie takiego zobowiązania) złożył deklarację, z której wynika wysokość zobowiązania podatkowego – wysokość nadpłaty określa podatnik we wniosku o jej zwrot, składając równocześnie skorygowaną deklarację (art. 74 pkt 1).

Nadpłata podlega zwrotowi w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Minister finansów zwrócił uwagę, że [b]przepisy nie uzależniają powstania nadpłaty od publikacji orzeczenia ETS w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Nie wiążą z tym również terminu zwrotu nadpłat. Powstaje ona „w wyniku orzeczenia”, a nie „w wyniku publikacji orzeczenia”.[/b] Wniosek o zwrot nadpłaty złożony przed publikacją orzeczenia wymaga więc merytorycznego rozpatrzenia.

Konsekwentnie [b]30-dniowy termin zwrotu nadpłaty wiąże z datą złożenia wniosku, a nie z datą publikacji sentencji orzeczenia ETS.[/b]

[srodtytul]Przedwczesne wnioski[/srodtytul]

To, jak są oprocentowane nadpłaty i w jaki sposób je naliczać, określa art. 78 § 1 ordynacji podatkowej. Zgodnie z nim [b]nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.[/b]

Co się zaś tyczy nadpłaty zwracanej w wyniku rozpatrzenia wniosku złożonego na podstawie art. 74 (a więc w wyniku orzeczenia ETS), właściwy będzie art. 78 § 5 ordynacji podatkowej. Przepis ten określa jednak zasady oprocentowania w przypadku wniosku złożonego w terminie do 30. dnia od dnia publikacji sentencji orzeczenia oraz w przypadku wniosku „spóźnionego”, czyli złożonego po upływie 30 dni od dnia publikacji sentencji orzeczenia ETS. Nie odnosi się natomiast do wniosku przedwczesnego (złożonego przed publikacją orzeczenia ETS).

Minister finansów stwierdził jednak, że nie można przyjąć, iż „w tych przypadkach oprocentowanie nadpłaty nie powstaje, skoro «przedwczesny» wniosek o zwrot nadpłaty jest dopuszczalny w świetle art. 74 ustawy – Ordynacja podatkowa”.

[srodtytul]Różne zasady[/srodtytul]

Zdaniem ministra niezasadne byłoby stosowanie takich samych zasad naliczania oprocentowania do nadpłat określonych we wnioskach „przedwczesnych” złożonych przed opublikowaniem orzeczenia ETS w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jak do wniosków „opóźnionych”, złożonych po upływie 30-dniowego terminu.

Zdaniem ministra, ordynacja podatkowa, wstrzymując bieg oprocentowania na 30. dzień od publikacji sentencji orzeczenia ETS, ma na celu przyspieszenie składania wniosków o zwrot nadpłaty i realizację orzeczenia, a z drugiej strony zapobiega manipulowaniu datą złożenia wniosku w celu maksymalizacji oprocentowania nadpłaty. [b]Brak oprocentowania nadpłaty za okres po upływie 30. dnia od publikacji sentencji orzeczenia ETS stanowi swoistą sankcję za opóźnione złożenie wniosku.[/b]