Od 1 stycznia 2009 r. zmieniły się zasady rekompensowania podatnikom wydatków związanych z nabyciem kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących, zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
Należy zauważyć, że do 31 grudnia 2008 r. refundowane było jedynie 50 proc. wydatkowanej na nabycie kasy kwoty, nie więcej niż 2500 zł.
[srodtytul]W deklaracji i tylko różnica[/srodtytul]
Zasady oraz warunki odliczania od podatku należnego zwrotu wydatkowanego na zakup kasy fiskalnej reguluje obecnie [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=293623]rozporządzenie ministra finansów z 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących[/link]. Stosownie do § 2 ust. 1 tego rozporządzenia odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą. Trzeba jednak pamiętać, że kwota dokonanego w danym okresie rozliczeniowym odliczenia, z tytułu zakupu kas rejestrujących, nie może być wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym a podatkiem naliczonym, o których mowa w art. 86 ustawy.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa albo równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:
- 25 proc. kwoty przysługującej podatnikowi do odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem, jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne lub
- 50 proc. kwoty określonej powyżej – jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.
[srodtytul]Dwa warunki[/srodtytul]
Aby skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej, konieczne jest spełnienie dwóch warunków. Po pierwsze niezbędne jest złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania obrotu. Po drugie konieczne jest rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących nie później niż w obowiązujących podatnika terminach.
[srodtytul]Gdy podatnik jest zwolniony[/srodtytul]
Inaczej przedstawiają się zasady stosowania ulgi na nabycie kas rejestrujących w przypadku podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od VAT lub podatników zwolnionych od podatku.
Podstawowa różnica dotyczy sposobu uzyskania zwrotu. W przypadku tego rodzaju podatników, stosownie do treści art. 111 ust. 5 ustawy o VAT, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w art. 111 ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.
Przedsiębiorcy, w celu uzyskania opisywanego zwrotu, powinni rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących nie później niż w obowiązującym ich terminie oraz złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania oraz instalacji.
Zwrot kwot wydatkowanych na nabycie kas rejestrujących na rzecz podatników zwolnionych oraz wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania dokonywany jest na wniosek podatnika składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
[srodtytul]Co wpisać we wniosku[/srodtytul]
Wniosek powinien zawierać imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej. W przypadku podatników świadczących usługi przewozów osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi wniosek o zwrot powinien dodatkowo zawierać informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą.
Dodatkowo do wniosku o zwrot kwot wydatkowanych na zakup kasy konieczne jest dołączenie:
- danych określających imię i nazwisko lub nazwę podmiotu prowadzącego serwis kas, który dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej;
- oryginału faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą;
- informacji o numerze rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika, na który należy dokonać zwrotu.
Z kolei podatnicy świadczący usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi do wniosku o zwrot powinni dołączyć fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług.
Korzystając z ulgi na nabycie kas rejestrujących, należy pamiętać, że w pewnych sytuacjach konieczny będzie zwrot kwot odliczonych lub otrzymanych w związku z nabyciem kas.
[srodtytul]Czasem trzeba zwrócić[/srodtytul]
Na mocy art. 111 ust. 6 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.
Wspomniane kwoty należy również zwrócić, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy podatnicy zaprzestaną działalności, nastąpi otwarcie likwidacji, zostanie ogłoszona upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) czy też w sytuacji, gdy podatnicy dokonają odliczenia podatku z naruszeniem reguł określonych we wspomnianym wcześniej rozporządzeniu ministra finansów.
Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Zwrotu wskazanych kwot należy dokonać nie później niż w terminie rozliczenia VAT za miesiąc lub kwartał, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.
Natomiast w przypadku podatników zwolnionych z VAT lub wykonujących czynności wyłącznie zwolnione z opodatkowania VAT zwrot ulgi powinien zostać dokonany nie później niż do końca miesiąca następującego po tym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.
[ramka][b]Gdy przestajemy używać urządzenia[/b]
Konieczność zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej skutkuje m.in. zaprzestaniem używania kasy. Termin ten („zaprzestanie używania”) nie został zdefiniowany przez ustawodawcę (mimo dużego znaczenia dla zasad korzystania z ulgi na zakup kas).
Dotyczy on każdego zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas, które posiada trwały i nieodwracalny charakter, w tym również zaprzestania ewidencjonowania z przyczyn losowych (np. kradzież czy też zniszczenie kasy). Natomiast zaprzestania używania kasy nie stanowi czasowe wyłączenie jej z ewidencjonowania sprzedaży (np. na skutek awarii kasy). [/ramka]
[i]Autorzy kierują Zespołem ds. VAT w ECDDP[/i]