Wielu przedsiębiorców rozliczających się według zasad określonych w ustawie o PIT regularnie uczestniczy w targach i wystawach, na których prezentuje swoje wyroby i usługi. Dzięki temu mogą nawiązać nowe kontakty handlowe i zwiększyć liczbę klientów.

Część przedsiębiorców ma jednak problemy z rozliczeniem niektórych wydatków związanych z targami i wystawami. Kupują napoje i zapewniają skromny poczęstunek dla dotychczasowych i potencjalnych klientów odwiedzających ich stoiska, a także dla pracowników obsługujących targi. Niektórzy mają jednak wątpliwości, czy wydatki na te cele można zaliczyć do kosztów działalności gospodarczej.

[srodtytul]Trzeba spełnić warunki[/srodtytul]

W ustawie o PIT określono warunki, jakie łącznie powinny być spełnione, aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu. Po pierwsze bezpośrednim lub pośrednim celem poniesienia wydatku musi być osiągnięcie przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Po drugie wydatek taki nie powinien być wymieniony w katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Po trzecie poniesiony wydatek musi być prawidłowo udokumentowany. Spełnienie tych warunków umożliwia zaliczenie poniesionego wydatku do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.

Organy podatkowe stoją na stanowisku, że wydatki na skromny poczęstunek dla osób, które chcą porozmawiać i zapoznać się z ofertą firmy podczas wystaw czy targów, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Poczęstunek taki stanowi element zwyczajowej uprzejmości. Służy tworzeniu oraz utrwalaniu pozytywnego wizerunku firmy wśród dotychczasowych i potencjalnych kontrahentów.

[srodtytul]Tylko racjonalnie uzasadnione[/srodtytul]

Za koszty uzyskania przychodów można uznać wydatki gospodarczo i racjonalnie uzasadnione, na zwyczajowo przyjętym poziomie, czyli niemające cech wytworności lub okazałości. Zwrócono na to uwagę m.in. w [b]interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 stycznia 2009 r. (ILPB1/415-873/08-2/AG)[/b].

Z kolei serwowanie produktów spożywczych lub napojów pracownikom firmy uczestniczącym w targach korzystnie wpływa na atmosferę i warunki pracy. Przyczynia się więc do poprawy wydajności pracowników, co w istotny sposób sprzyja zwiększeniu przychodów z działalności gospodarczej firmy.

Zatem wydatki na zakup napojów i poczęstunku dla dotychczasowych i potencjalnych klientów oraz dla pracowników obsługujących targi stanowią koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki te muszą być jednak poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Oznacza to, że przedsiębiorca, decydując się na zaliczenie wydatków związanych z poczęstunkiem na targach do kosztów, powinien udowodnić, że były one związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

[ramka][b]Przykład[/b]

Pani Matylda ma zakład produkujący kosmetyki. Właścicielka firmy rozlicza się na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w ustawie o PIT. Pani Matylda bardzo często bierze udział w targach, na których prezentuje kosmetyki wytwarzane w jej zakładzie. Aktualnym i potencjalnym klientom, którzy na targach odwiedzają firmowe stoisko pani Matyldy, serwowane są napoje oraz skromny poczęstunek. Właścicielka firmy dba również o pracowników uczestniczących w targach. Zawsze zapewnia im zarówno napoje, jak i poczęstunek. Ponieważ wydatki na wyżywienie i napoje służą osiągnięciu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła, więc pani Matylda ma prawo zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu swojej firmy. [/ramka]